Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 19 januari 2019

Femte dagen av Ulrika Amador en riktig sträckläsningsbok

Femte dagen av Ulrika Amador en riktig sträckläsningsbok
 
Efter att ha läst min skrivkurselev, Ulrika Amadors bok Femte dagen, är jag stolt över att ha fått lärt känna henne. Jag brukar säga att författare är inget man blir över en natt, antingen får man jobba hårt för det, eller så föds man till det. Jag tror Ulrika är född till författare. Hon skriver fängslande och använder sig av alla de trick jag har lärt ut under de kurser hon gått hos mig.

Under tiden jag läser ler jag och njuter.

Berättelsen handlar om tre olika kvinnoöden under olika århundraden. Men det är samma själ som genomlider dem alla. Skickligt uppbyggd, lätt att följa med de olika kvinnornas öden och olidligt spännande. Lite som en pusseldeckare, där bit efter bit passar ihop för att till slut bli en enhet.

Allt har Ulrika fått med, dofterna, människorna, miljöerna, kläderna, stämningen... utan att det känns för påträngande. Lätt läser jag vidare och har svårt att lägga ifrån mig boken.

Vem är ond och vem är god? Vem kan själen lita på under de olika århundradena? Är det en vän, eller en fiende? Allt får sin förklaring och är inte alltid som det ser ut att vara.

Jag kan inte ge annat än högsta betyg till den här berättelsen, för den är otroligt bra. Läs den!


Ulrika Amador är bosatt utanför Uppsala med make och 15-årig son. Femte Dagen är hennes debutroman. Vid sidan av sitt författarskap arbetar Ulrika som klinisk prövningsledare och hypnoscoach. 



Den får fem stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!