Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 20 januari 2019

Ord med historia

Ord med historia


Jag älskar ord. När jag hittade boken Ord med historia slog jag till direkt. Så kul läsning. Okej, det är inte en bok man läser från pärm till pärm, men en bok som man plockar upp lite då och då, slår upp en sida på måfå och läser. Det är berikande.

I Göteborg, där jag kommer ifrån sa vi alltid "Tappen" om bensinmacken. Jag slår upp ordet Mack i boken: Mack är ett kortord för bensinmack och synonym till bensinstation. Ordet används sedan 1920-talet och är ursprungligen ett firmanamn (AB Mackmeter) bildat av delägarnas initialer: Mathiasson, Andersson, Colin och Key. Företaget sysslade med tillverkning av bensinpumpar. Huvudprodukten, mackmetern, var en ny typ av bensinpump. På pumparnas gjutjärnsstativ stod Mack. Ord bildade av initialer kallas initialord.

Visst är det intressant?

Även på Wikipedia hittar du många intressanta ord. Till exempel Verkshöjd: Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av personligt skapande, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger.

Jag bläddrar hit och dit i boken "Ord med historia" och hittar ordet Umami: Ordet Umami är japanskt och betyder smakrik. Utöver de fyra grundsmakerna sött, slat, surt och beskt utgör umami ytterligare en grundsmak. Medan denna smak funnits i Japan sedan början av 1900-talet, dröjde det bortåt hundra år innan umami introducerades i Svergie. Umami kan beskrivas som smakförstärkande. Den finns bland annat i många jästa varor i svampar, alger och grönsaker. Det var den japanske kemiprofessorn Kikunae Ikeda som upptäckte och gav namn åt denna nya grundsmak. 

Adjö är också ett intressant ord som förklaras i boken: Adjö är en avslutande hälsningsfras som farväl, hej då. Ordet kom via tyskan in i svenskan på 1600-talet; ursprungligen från franskans à Deiu, som är en förkortning av Je te recommande à Dieu (jag överlämnar dig åt Gud.)

Två favoritord efter varandra, jag tycker om förklaringarna på Fiasko: Fiasko är ett ord som vi fått från italienskan och har använts i svenskan sedan 1840-talet. Far fiasco, att göra en flaska, var detsamma som att misslyckas. Uttrycket har olika förklaringar. En är att venetianska glasblåsare kastade misslyckade glasarbeten, som sedan gjordes om till flaskor.

Det andra ordet som jag tyckte var kul att hitta var ordet Fika, något som vi använder oss av mycket här i Sverige: Skinnberedarna i Dalarna använde förr it tiden ett hemligt språk, skinnarmålet. Det innebar att stavelser kastades om. Kaffe, som tidigare uttalades kaffi, blev fika.

En bok som kan användas när man sysslar med frågetävlingar, eller hur? Jag ska fortsätta bläddra omkring i boken. Kanske kommer jag att få ett nytt favoritord som dyker upp i nästa historisk äventyrsbok Pirater och vulkanutbrott på Island?

Ord med historia är en bok jag rekommenderar dig att läsa.

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!