Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 11 januari 2019

Fredag är lika med choklad!

Fredag är lika med choklad!
Då var det fredag igen. Efter en händelserik vecka är det dags för lite choklad, eller vad säger du. Jag är chokoladoman. Det vet mina vänner, författarkollegor och fans. Ibland skickar de lite choklad till mig, eller kommer hem med choklad när jag är i slutet av en bok.

Att äta choklad är helt rätt. Jag har bloggat om det många gånger, men hela tiden kommer det nya rön om hur nyttigt choklad är.

På Expressens sida Hälsoliv hittade jag saker som lyfter chokladen och minskar mitt dåliga samvete när jag äter den. 


6 goda skäl att äta choklad

1. Du blir glad

Man blir på bra humör av choklad. I kakao finns aminosyran tryptofan, som behövs när kroppen ska tillverka lyckohormonet serotonin.

2. Ditt minne blir bättre

Flavanolerna som finns i kakaomassa kan förbättra minnet och förebygga demenssjukdomar hos äldre. Man har också kunnat se att personer som får i sig kakao dagligen presterar bättre i kunskapstester.

3. Det minskar stress

Om du känner dig stressad på morgonen kan du strössla kakaonibs (mycket gott) över frukostgröten eller lägg en sked kakao i smoothien. Mörk choklad minskar nämligen stressnivåerna i kroppen. Ämnet tebromin, som ger kakaon dess bittra smak, håller dessutom blodsockret i schack.



4. Det höjer prestationen

Tillhör du skaran som morgontränar? Då kan du med gott samvete bryta några rutor mörk choklad till frukosten. Hälsoliv har tidigare skrivit om en studie från Kingston University i London om visar att mörk choklad är prestationshöjande. Man tror att det beror på att kakao är rikt på epicatechin, ett ämne som också återfinns i vissa prestationshöjande träningstillskott.

5. Du ser yngre ut

Att choklad ger finnar är en myt. Men det kan motverka rynkor. Det finns forskare som menar att mörk choklad kan snabba på vår cellförnyelse, en process som blir långsammare med åldern.

LÄS OCKSÅ: Choklad och vin - nyckeln till rynkfri hy

6. Skyddar hjärtat och hjärnan

Flavonoiderna i chokladen är inte bara bra för minnet, forskning visar att det även kan minska risken för stroke. (Eftersom jag har haft en stroke äter jag en hel del choklad, faktiskt på ordination av min läkare.) Flera studier visar dessutom att kakao skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.


Här kan du läsa tidigare inlägg om chokladens goda effekter:
11 saker som är bra med choklad.
Ät choklad med gott samvete och dämpa hostan.
Chokladens dag 11 november.
Många goda hälsosamma nyheter om choklad.
Du blir smart av choklad.
Du blir smal av choklad!
Visste du det här om choklad?
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.
Choklad bästa botemedlet mot hosta.
Choklad är perfekt att äta när man skriver.
Ät choklad för att skriva bra.
Fredag är lika med choklad!

Dags att köpa sig lite choklad då, eller hur?

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!