Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 8 januari 2019

Inlagan godkänd på Skräckresan med Titanic

Inlagan godkänd på Skräckresan med Titanic

Inlaga
Nu undrar du säkert vad en inlaga är, eller hur?  Inlagan är det du hittar mellan bokens pärmar (benämns även bokblock), bokens alla sidor minus framsida, rygg och baksida (vilka tillhör omslaget), eller innehållet i en dokumentpärm, utan omslag eller pärm.

Inlagan till Skräckresan med Titanic och Blåkopia
Ovan ser du exempel på den inlaga jag fick på Skräckresan med Titanic. Förr fick jag något som kallades Blåkopia. Det var en kontaktkopia framställd genom ett slags ljuskopiering, tidigare ofta använd som korrekturexemplar vid exempelvis offsettryck. Numera får vi en PDF-fil att gå igenom.

När jag förr fick Blåkopian var det oftast försommar och jag tog med mig pappersmaterialet till hammocken, där jag tillsammans med katterna lade mig för att läsa korrektur.

Numera läser jag inte Inlagan på samma sätt som tidigare. När jag skickar till tryckeriet ska det vara rätt, att korrigera i Inlagan är inte bra, det kostar extra. När det gäller Skräckresan med Titanic är det femte gången vi trycker om boken, så där kontrollerade jag bara att alla kapitel är med och samtliga sidor. Det gör jag genom att läsa sista raden och första raden på varje sida.

Efter 50 böcker går allting på rutin, jag skummar texten utan att vara medveten om det och får på så sätt med mig innehållet varje gång. Jag blev så nöjd med boken när jag nu "läste" den igen. Jag mindes researchen och hur spännande det var att försöka väva in så många riktiga personer som möjligt.

Då är inlagan läst och jag kan skicka godkännande på den.

Jag är lika nöjd varje gång, ännu en bok till tryckning. Känslan är densamma, oavsett om det är nytryck och omtryck.

Eftersom boken är i stort sett slut på Förlagssystem är det i sista stund böckerna kommer från tryckeriet. Nu lär den vara där i början av nästa vecka. Ännu en bok att sätta i mitt referensbibliotek. Det har blivit en hel del nu.

Det börjar bli trångt i hylla.

Ja, nu vet du vad en inlaga är, om du inte redan visste det.

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!