Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 15 februari 2019

Att skriva trots att man inte har lust

Att skriva trots att man inte har lust

"Det är bara att bita ihop och skriva på!"

Egentligen hade det räckt med den meningen, för precis så är det när man har en deadline och egentligen inte har någon som helst lust att skriva. Det är bara att sätta sig för att skriva och skriva på tills man är klar.

Jag älskar att skriva, varje dag. Orden finns alltid där, pockar på att få komma ut och bli ett med datorn/papperet. Men ibland är det så mycket annat som pockar på uppmärksamhet samtidigt, vårsolen som värmer, hundarna som vill gå promenad, fönstren som katterna under vintern har satt tassavtryck på, böcker att läsa, Kotten som vill pussas på. Dessutom är jag i det skedet av boken att jag är ivrig att börja på nästa bok. Du vet, nästan klar, men rädd för att det ska gå alltför fort så att slutet inte blir bra.

På promenad med hundarna.

Då är det lätt att tappa lusten. Du vet hur boken ska sluta, men du måste linda in slutet så att det blir bra. Hur många böcker har du läst där du blivit besviken på slutet? Jag har läst alldeles för många. Därför är jag oerhört rädd för att göra samma misstag, ha alltför bråttom för att bli klar.

I det här läget är det faktiskt bra att ta en paus och gå ut i vårsolen med hundarna, eller ta putstrasan och ta bort katternas tassavtryck (fast de är rätt gulliga där de sitter på fönstret, tassavtrycken alltså), pussa på lilla valpen Kotten, eller sätta sig en stund med en bra bok. Det är då lusten återkommer, när du inte tvingar dig själv, utan gör ett medvetet avbrott för att hålla orden i huvudet, låta dem tumla runt och bli så mycket mer än vad de kanske skulle ha blivit om du inte hade tagit din paus.

Att skriva ska vara roligt, hela tiden, tänk på det. Varför skriver du annars?

Skriv på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!