Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 14 februari 2019

Inspirerad av ringblommor

Inspirerad av ringblommor

Ringblommor har följt mig genom livet alltsedan den dag jag som nittonåring köpte mitt första hus. Ett brunt hus i skogen, med trappa och mur av mexitegel. Det var sensommar och mot den vita tegelmuren växte orange ringblommor. Det var mitt första möte med denna blomma och jag trodde det var en perenn, eftersom den återkom år efter år. Vad jag inte visste var att den självsådde sig.

När jag flyttade såg jag till att ha rikligt med ringblommor i mina rabatter, de är färgstarka och luktar gott, dessutom är de vackra att se på.

Det var först när jag flyttade till Blekinge för 24 år sedan som jag började ta med ringblommor i mina berättelser. Det var då jag mötte Sonja, en sjuttioårig härlig dam som samlade örter, gjorde salvor och te av dem. Bland annat av ringblommor. Hon lärde mig mycket och fick mig att älska ringblommor ännu mer.

Därför var det självklart att ringblomman skulle vara en del av berättelsen i Jag är ingen häxa. Den handlar ju om kloka gummor som gör helande salvor av örter. Inspiration hämtade jag från Sonja och jag låter huvudpersonerna dricka ringblomste, något jag inte tyckte smakade så gott, men Sonja älskade det.

Även i Riddarsvärdet tar jag hjälp av ringblomman och Sonjas läkekonster. Då hamnar Ramona hos en läkekunnig som har massor av olika örtmediciner i sin vagn, bland annat ringblomssalva. Kunde inte låta bli att ha med ringblommor igen, eftersom jag älskar blomman.

Numera har jag ett stort land med ringblommor, de återkommer varje år och är lika färgstarka och doftar ljuvligt.

Vad vill jag säga med det här, undrar du säkert. Jo, jag vill berätta hur du kan använda din livserfarenhet i dina berättelser. Lyft fram saker du vill berätta om, även om det är en liten detalj i den stora helheten. Även om dina läsare inte vet vad just den saken innebär för dig, så lovar jag att det ger en stor tillfredsställelse av att ha delat med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Nu undrar jag om du har något liknande som du vill dela med dig av? Skriv till mig, Kim M. Kimselius, genom att klicka på länken på mitt namn.

Ha en fin dag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!