Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 31 maj 2019

Kiaras saga av Margit Sandemo

Kiaras saga av Margit Sandemo

Blev så glad när jag hittade nya inlästa böcker av Margit Sandemo på Storytel: Kiaras saga. Min hund heter Kiara, hon är inte döpt efter böckerna, men jag blev glad när jag upptäckte att en av huvudpersonerna i Margit Sandemos böcker hade samma namn som min hund. Ett litet problem blev det dock: När jag lyssnade på boken genom högtalare och de sa KIARA, då kom min hund springande till mig. Till slut fick jag sätta på mig hörlurar för att hon skulle få lite lugn och ro. Nu till böckerna.
Skyddsanden av Margit Sandemo är den första boken i serien Kiaras saga.
Kiara anklagas för att vara häxa på grund av sina helbrägdande anlag, men kommer undan galgen på ett mirakulöst sätt. Under flykten från avrättningsplatsen finner hon en urgammal, keltisk skatt - en skatt medlemmarna i ett hemligt brödraskap har sökt efter i åratal. Kiara är på flykt undan brödraskapet då hon av en tillfällighet möter Sean, en ung man som får hennes hjärta att slå i snabbare takt. Tillsammans med honom fortsätter färden genom det irländska landskapet med förföljarna tätt i hälarna, men vem ska hjälpa dem? I varje fall inte Kiaras hjärtlösa mor och onde styvfar - de är bland de som vill se henne hängd...

En mycket spännande bok, det gick inte att sluta lyssna på den. Rekommenderas varmt!
 
De tre systrarna av Margit Sandemo, andra boken i serien Kiaras saga.
Kiaras hjärtlösa mor och onde styvfar är äntligen satta ur spel. Men livet har ständigt nya utmaningar att bjuda på: Hennes yngsta syster, Mavourneen, är tagen som gisslan, och Kiara har ingen aning om var hon hålls fången. Den andra systern, den charmerande och söta Deirdre, är överlämnad i Seans beskydd. Olycklig inser Kiara att Sean aldrig varit förälskad i henne. Deirdre, däremot, är han visst väldigt förtjust i.

I den här boken är det Mavourneen som är huvudpersonen, men Kiara finns också med. Lika spännande som första boken. Läs den!

Det brinner en eld av Margit Sandemo, tredje boken i serien Kiaras saga.
Kiara hade dragit vinstlotten i kärlekens lotteri, och nu är det hon och Niklas för resten av livet. Men det unga paret möter stora utmaningar - inte minst när de förföljs av gengångarna från det hemliga brödraskapet. De två hämndlystna och giriga riddarna vill få tag i den gamla, keltiska skatten, och skyr inga medel för att nå sitt mål. '- Skjut häxan, skjut häxan! Upprepade Döden och följde sin egen order. Hans kula träffade Kiara i armen, och hon sjönk ihop av smärta. De andra gjorde allt för att stoppa blödningen, men hon blev snabbt ohyggligt blek, och ögonen var slutna.' 

Böckerna utspelar sig på Irland. Jag tror det är 1600-talet eftersom det är häxjakter och andra saker som tyder på det. Margit Sandemo har förmågan att fånga läsaren med sitt raka, enkla språk. Hon håller mig fången rakt igenom alla böckerna. De är lagom långa och om man är riktigt flitig lyssnare, med många promenader, trädgårdsarbete och städning kan man lyssna klart på en dag. 

Rekommenderar dig varmt att lyssna på alla tre böckerna, och jag hoppas att det kommer fler böcker i serien, men eftersom Margit Sandemo numera är död kanske chansen inte är så stor. 

Läs mer om Margit Sandemo och hennes böcker.



Alla tre böckerna får fem stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på någon av böckerna? Du hittar alla böckerna hos Storytel.: Skyddsanden, De tre systrarna, Det brinner en eld.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.
Du har väl inte missat att jag har Öppet hus hemma hos mig 3-4 augusti, då får du besöka min skrivarlya.
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



2 kommentarer:

  1. Min sista hund (husky nu 13 år) heter Tamlin efter Sandemos nattdemon 🖤
    Har tidigare haft en Trond, en Tarjei, en Sol och en Silje. ❤️‍🔥
    Nu ska jag börja lyssna på ”din vovves serie”! Sååå spännande!!
    (Min mamma har sagt att jag skulle hetat Villemo om hon fick bestämma 😉)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad mysigt att du döper dina hundar efter karaktärerna i Margit Sandemos böcker. Vet att flera personer har döpt sina barn efter några av mina karaktärer i de historiska äventyrsböckerna om Theo och Ramona.
      Läste det här inlägget igen, och blev tårögd. Kiara dog för mig i augusti 2021 och jag saknar henne grymt mycket. Hon blev bara fyra år.
      Kram Kim

      Radera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!