Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 23 juli 2019

Kimselius 57e bok Pirater och vulkanutbrott på Island

Kimselius 57e bok Pirater och vulkanutbrott på Island

Det är knappt jag kan tro det, min FEMTIOSJUNDE bok! Jag har skrivit 57 böcker! Helt otroligt! Och ännu har jag inte släppt alla årets böcker, det kommer fler.

Efter att ha varit rejält sjuk och legat i feber torsdag till söndag kändes ankomsten av Pirater och vulkanutbrott på Island som en rejäl belöning och en vitamininjektion. Så glad över att hålla den här boken i min hand, du anar inte. Snart har jag gett ut 60 böcker och målet 100 böcker känns faktiskt inom räckhåll. Jag skriver på.

Att få skära av tejpen som håller ihop bokkartongen är en underbar känsla. Att sedan plocka upp det första exemplaret och hålla det i min hand, lukta, känna, bläddra igenom, det känns helt underbart! Vilken lycka! Att Mats Minnhagens bokomslag fångar läsaren är det ingen tvekan om, eller hur? Färg, historia action och spänning kännetecknar hans omslag, precis som mina historiska äventyrsberättelser.

Vad är din värsta mardröm? Pirater eller att hamna mitt i ett vulkanutbrott? Theo och Ramona blir tillfångatagna av pirater och fast på en isländsk ö när vulkanen exploderar och lavan flödar mot dem. En berättelse om Hemöns historia, men också om andra världsdelar och kulturer. Tredje boken om Theo och Ramonas äventyr på Island, den 30:e fristående boken om dem.

Mellan juni och juli 1627 kom tre turkiska skepp till Island, bland annat Hemön, där denna bok utspelar sig. Skeppen kom från piratfästena i Algeriet och Tunisien, för att hämta kristna slavar. Piraterna dödade alla som gjorde motstånd och tog resten som slavar, framförallt kvinnor och barn. Därefter brändes byarna ner. Totalt infångades 380 islänningar som slavar. 21 januari 1973 skedde vulkanutbrottet på Hemön. Det pågick till de första dagarna i juli samma år. 



 
Du ser att det börjar bli väldigt fullt på mina bokhyllor. Presenterna från mina fans har fått flytta på sig, snart fylls även det sista facket.

Här ser du de senast utkomna böckerna, tillsammans med de isländska nyutkomna böckerna. Petitböckerna skrev jag om förra veckan när de kom från tryckeriet.

Vet du, det känns konstigt att jag inte ska vara med på Bokmässan i Göteborg i år, samtidigt är det spännande att jag om 1,5 vecka kommer att öppna mitt hus för läsare och fans. Läskigt och nervöst, men så roligt. Du har väl inte missat att jag har Öppet Hus 3-4 augusti? Du är hjärtligt välkommen tillsammans med alla andra läsare.

En annan underbar händelse igår var att jag fick ett beundrarbrev, ett riktigt kuvert. De riktiga breven kommer inte så ofta numera, eftersom allt fler skriver mejl. Men åh, vad jag blir glad för de riktiga kuverten, med teckningar, foton och massor av text, eller bara lite. Det är innehåller som räknas, inte orden.

Hoppas få träffa många av mina läsare och fans på Öppet Hus, då jag kommer att ha många saker på gång, samt bra priser på mina böcker.

Blev du nyfiken på Pirater och vulkanutbrott på Island? Fråga efter den hos din bokhandlare, eller ditt bibliotek! Boken finns även hos internetbokhandlarna, t.ex. Adlibris, Bokus och Akademibokhandeln.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!