Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 30 juni 2020

Vill du skriva bättre, en bästsäljare?

Vill du skriva bättre, en bästsäljare?

Grip tag i läsaren och få dem att följa dig genom alla dina böcker
Hitta ditt sätt att skriva, något som är unikt för dig. Titta på alla bästsäljare, vad är det som gör att de säljer? Det är inte bara att de har kommit ut på ett stort förlag. Tänk på J.K. Rowlings, hon kom ut på ett litet förlag, men hennes berättelse var unik, så även hennes sätt att skriva. Många av hennes fans har förmodligen köpt samtliga böcker, även den som är baserad på en pjäs, bara för att det är en J.K. Rowlingsbok.

Så är det för mig med Stephen King och Dean Koontz. Jag köper alla deras böcker, oavsett vad de har skrivit, för jag vet att det är en bra bok.

Genre
Hitta din genre. Vill du skriva skräck, romance, fantasy, barn- och ungdomsböcker, vuxenböcker, deckare...? Du har oanade möjligheter att välja, men det gäller att det du skriver passar för dig.

Under mina skrivarkurser på Färgargården har vi nytt tema varje år, vi har skrivit om andar/spöken, mord, fantasy, historia och skräck. Årets tema är kärlek. Det är alltid några stycken som säger "nej, det där kan jag inte skriva, det är inte min genre", men under kursens gång upptäcker de att de verkligen tycker om att skriva just den genren. Extra motivation får de genom att vi ger ut en gemensam novellsamling i varje genre.


Skriv rätt från början!

Det finns personer som skriver om sin bok både en, två och tre gånger. Jag skriver rätt från början, när jag har skrivit klart är boken klar. Handlingen har jag byggt upp med hjälp av Gula lappar, allt finns som stödord och i huvudet. Det är bara att skriva.

När varje kapitel är klart bryter jag om det i Indesign, till färdiga boksidor. Därefter fortsätter jag skriva i Word. Förr läste jag inte boken förrän den var helt klar, men då flyttade jag inte heller över texten i InDesign förrän boken var helt klar, korrekturläst många gånger och färdig för tryck.

Nu börjar jag varje dag med att läsa igenom gårdagens text som jag lagt in i InDesign. Jag redigerar texten, lägger till mer kött på benet och gör texten klar för tryck.

Eftersom jag är en stor beundrare av Dean Koontz var det roligt att höra att han gör på samma sätt när han skriver. Han skriver sin bok en gång och skriver aldrig om. Varje dag startar han med att läsa den text han skrev dagen innan, därefter skriver han nya kapitel. När han kommer till sista ordet på den sista sidan, då är han färdig med boken, precis som jag. Eftersom vi har redigerat boken efterhand som vi har skrivit.

Bygg upp boken från början
För att kunna skriva på det sättet måste du ha byggt upp boken från början. Du ska ha en början och ett slut, men även stolpar till vad som ska hända i mitten, det är där många tappar tråden och orden försvinner.

Under mina skrivarkurser får jag exempel på personer som har hållit på med böcker i flera år, men aldrig blivit klara, eller har skrivit om boken många, många, många gånger. Det är vad som händer om du inte redan från början har klart för dig vad du ska skriva om.

Se inte andra författare som motståndare
Felet många nybörjare gör är att se andra skrivande personer som motståndare och konkurrenter. Gör inte det! Du har mycket att vinna på att bli vän med andra författare. Ni kan hjälpa varandra med korrekturläsning, bolla idéer, göra så att skrivandet inte känns som ensamarbete. Du får arbetskamrater. Ni behöver inte träffa fysiskt för att ha glädje av varandra. Under coronatider är det bästa du kan göra att ha Zoommöte, Skypemöte eller ha möte på Messenger och Google Hangout.

Ge ut boken själv, bli en Indieförfattare, en egenutgivare

 I USA är det vanligt att författare ger ut sin bok själv, de så kallade Indieförfattarna. Även i Sverige börjar det bli allt vanligare att ge ut boken på eget förlag. Förr såg bokhandlarna ner på egenutgivna böcker men numera håller även de böckerna i stort sett samma höga kvalité som förlagsutgivna böcker. Men... Det många egenutgivare gör fel i är att ha för bråttom.

Så fort texten är klar vill man ha ut boken, vill hålla den i sin hand, få läsarnas reaktioner. Man tar sig inte tid att korrekturläsa och redigera boken, att lägga ut den för korrekturläsning till något utomstående. Ibland tänker man inte ens på hur de böcker man läst ser ut inuti, att första kapitlet inte börjar direkt, utan det är titelsidor, trycksidor och lite andra saker. Första kapitlet ska alltid börja på en högersida, oftast blir det sidan sju om man har följt de vanliga reglerna hur en bok ska se ut. Det som kallas för Inlagan. Men nu börjar det bli överkurs, det där kan du läsa om i några av mina tidigare inlägg om Skrivprocessen, samt i min bok Att hitta glädje i skrivandet.

Slutligen
Det viktigaste du ska tänka på när du skriver din bok är att skriva från hjärtat, om något som berör, något du vill berätta, ord du behöver ha ur dig. Då blir din bok som allra bäst.

Lycka till!

Behöver du mer hjälp har jag skrivit flera handböcker om skrivprocessen:
Att skriva med glädje, Att hitta glädje i skrivandet, Författare Från dröm till verklighet, Skriv om ditt liv Gör avtryck i historien, samt flera handböcker om skrivandet under namnet Tre hattar: 10 misstag författare gör, 10 tips för att leva på din kreativitet, 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär, Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv. Jag är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller att väcka läs- och skrivglädje. Under vår, sommar och höst håller jag skrivarkurser  i Eringsboda, samt på Studieförbundet Vuxenskolan. Dessutom håller jag distanskurser Hitta glädje i skrivandet och Skriv om ditt liv. Jag debuterade 1997 och har skrivit 60 böcker (2020) i olika genrer.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!