Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 29 oktober 2009

Kimselius är på Island femte dagen, Reykjavik


En lugn dag som har tillbringats till största delen i Reykjavik. Började dagen tidigt med att lägga upp blogg om gårdagens resa. Många fina bilder. Tyvärr blir det inte lika många naturbilder idag.
r föreläser jag på biblioteket i Reykjavik. För en gång skull har jag kommit ihåg att lägga dokument på USB-minne och tagit med det. I bakgrunden ser ni alltså omslaget till Tillbaka till Pompeji.

Två mycket intresserade flickor. Blivande författare?









Efter andra föreläsningen bar det av hem till förläggaren för mycket god middag. Panerad Kolja, helt underbar middag.

Inga storslagna naturbilder idag, m
en många solnedgångsbilder på väg till förläggarens hus.




Medan jag stod och väntade på skjuts tidigare i eftermiddag reagerade jag över att jag hade sett så få hundar i Reykjavik. Då drog jag mig till minnes något om att man för många år sedan hade varit tvungna att avliva sina hundar. Jag frågade och fick svar:
På 1990-talet kom en lag som förbjöd hundar i staden Reykjavik, hundägarna blev tvungna att avliva sina hundar, eller flytta ut ur staden. Många gömde sina hundar och gick endast ut på natten med dem. Nu för tiden är det tillåtet att ha hundar i staden, men de flesta lastar in dem i bilen och kör dem utanför staden för att rasta hundarna. En rolig historia som jag fick berättad för mig var om kvinnan som tröttnade på att hon inte fick ta med sig sin hund in på banken. Hon öppnade ett konto i hundens namn och
när så hunden var "kund i banken" kunde de inte vägra henne att ta med hunden in...


På väg mot Hafnarfjördur.







Hafnafjördur






Hafnafjördur








Hafnafjördur när solen just gått ned. Här ska jag föreläsa imorgon. Staden ligger cirka 15 minuters bildfärd ifrån Reykjavik och det är här som förläggaren bor.

När de skulle köra mig hem ikväll hade bilen fått punktering, helt platt däck... Elin fick ta sin mindre bil och köra mig, medan Jon skulle försöka fixa däcket. Hoppas han lyckas ordna det, annars blir det kanske ingen "Golden Circle" för mig imorgon, med gejsrar, heta källor och allt vad den spännande naturen har att visa upp.

Nordens hus var ett fantastiskt ställe, ett bibliotek med böcker på svenska, danska och norska... Vet inte om där även fanns böcker på finska, såg inga, men det borde det ha funnits.

Nu är det dags att gå till sängs. Imorgon väntar ännu en lång dag, med först lite sightseeing och därefter föreläsning. Inte många dagar kvar nu. Känns lite vemodigt...
Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim


Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island: 
Kimselius är på väg till Island 
Första dagen på Island 
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir 
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse 
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer  
Femte dagen på Island Reykjavik 
Sjätte dagen på Island Golden Circle 


Blogginlägg om Island med många foton:
Island Pingvellir Golden Circle

Blogginlägg om Vulkanen Eyjafjallajökull:
Eyjafjallajökull på Island har fått utbrott 

Onormal tystnad på grund av vulkanutbrottet 
Vulkanförfattaren 
Vulkanaskan kväver mig 

Filmer från Island:
Filmsnutt från Island 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!