Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 11 februari 2010

Pompeji drömmarnas stad

För mig är Pompeji drömmarnas stad, en plats dit jag drömmer mig bort tillsammans med mina huvudpersoner Theo och Ramona.

Men jag har även insett att det är flera som drömmer sig bort till Pompeji, det är en stad som aldrig slutar fascinera människor.

Första gången jag besökte staden var det lätt att ta sig fram, inte alls mycket folk, men det var många, många, många år sedan.


Nästa gång vi kom dit var för tre år sedan. Då var där så mycket folk att det var svårt att ta sig fram och se något. Det gällde att försöka smita in på någon annan gata än de där de stora turistgrupperna gick.

Ändå fascinerade staden mig, mycket för att den har kommit att bli en stor del av mitt författarskap, på grund av min debutbok "Tillbaka till Pompeji". Men också för att jag har lärt känna staden rätt väl: vägen till Mysterivillan som kantas av stora gravkomplex, vackert utformade kr
yptor som känns både spännande och lite otäcka, där de står på båda sidor om vägen. Mysterivillan i sig är fantastisk, den bör man absolut inte missa när man besöker Pompeji.

Ett besök till ruinstaden Herculaneum är också något som bör ligga på samma resschema som ruinstaden Pompeji, mycket på grund av att Herculaneum är mer bevarad med all träinredning och därför är en alldeles speciell upplevelse.

Om ni har kondition och ork bör ni också bestiga Vesuvius topp, blicka ned i kratern där röken från vulkanen sipprar ut genom många små hål. Från toppen ser ni ända bort till Pompeji, ut över staden Neapel och Neapelbukten. Att stå där uppe på toppen är hänförande och att ha kommit dit är en bedrift, för det är en rätt jobbig vandring.


Hoppas jag nu har väckt er nyfikenhet för staden och att ni kanske reser dit för att uppleva historiens vingslag, precis som jag gjorde allra första gången jag gick in genom stadsporten.

Ni som nu går och väntar på boken "Theos Pompeji, för att ännu en gång drömma er bort till staden Pompeji (som förintades i ett vulkanutbrott år 79 e.Kr.), ni kan passa på att läsa Hans Furuhagens bok "Pompeji bakom ruinerna" (se bild överst på bloggen). En fascinerande bok som verkligen får er att drömma er bort till förgången tid.

Ni som har missat min bok "Tillbaka till Pompeji" kanske vill läsa den och drömma er bort en liten stund.

Men vad ni än gör, missa inte en resa till ruinstaden Pompeji, drömmarnas stad!

Kramisar Kim

4 kommentarer:

  1. Dit vill jag åka - och läsa din bok så klart. Har bara varit i fantasin i Pompeji när jag läste Maja Lundgrens bok därifrån.

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Jag har inte läst Majas bok om Pompeji, den kom ut långt efter att jag hade skrivit min bok "Tillbaka till Pompeji" och då hade jag nya historiska platser att läsa in.

    Jag lovar dig, du kommer inte att bli besviken om du besöker Pompeji och de övriga platser jag berättade om här. Kan tipsa dig om ett perfekt hotell i Sorrento: Hotel Minerva, ett mysigt familjehotell där alla rummen har havsutsikt och vetter ut mot Vesuvius och Neapelbukten.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. I min familj vareje år man fyller tio får man välka ett ställe i europa man vill åka till och jag valde pompejii just på grund av din bok jag värkilgen älskar den!
    men jag kunde inte åka till pompejii när jag fyllde tio så jag ska kanske åka dit i år!
    sedan blev jag väldigt itresserad av egiptien efter läst din bok faros förbanelse så jag ska kanske tvinga mina föreldrar att åka ditt och jag ska se om jag kan leta reda på tecknena och se om jag kan åka tillbaka fast nu komme rjag på att det inte kommer att gå:( haha ni som har läst slutet vet varför

    SvaraRadera
  4. Hej Alice

    Underbart att man får bestämma vart man vill åka när man fyller tio år. Jag bjöd mina syskonbarn på en resa till Stockholm när de fyllde tio år. Visst är det något speciellt att bli så gammal?

    Hoppas att du kommer till både Pompeji och Egypten, för de är båda fascinerande platser som väcker fantasin. Skriv och berätta när du har besökt någon av platserna. Ha en trevlig resa!

    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!