Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 18 januari 2011

Boktips: Odd Thomas av Dean Koontz

För omkring trettio år sedan läste jag min första bok av Dean Koontz och jag var fast. Det visade sig vara den första bok som kommit ut på svenska av Dean Koontz och jag har alltsedan den dagen samlat på samtliga Dean Koontz böcker.

När jag av min agent fick boken Odd Thomas av Dean Koontz blev jag jätteglad. Det är nämligen så att jag har samma agent som Dean Koontz, så jag har fått signerade böcker av honom genom min agent. Gissa om jag blev glad!

Boken Odd Thomas fångade mig direkt. Dean Koontz skriver om lite overkliga saker, som med hans ord känns hur verkliga som helst. Huvudpersonen i boken heter Odd Thomas och är en mycket speciell person, en person som du vill bli vän med och lära känna mer.


Beskrivning: De döda pratar inte. Jag vet inte varför. Men de försöker kommunicera, och Odd Thomas, kock på en snabbmatsrestaurang i en liten stad mitt i öknen är deras motvillige förtrogne.
Kanske är det en gåva, kanske en förbannelse, men Odd försöker göra vad han kan för de tysta själar som söker upp honom. Ibland vill de skipa rättvisa, och Odds tips till stadens polischef kan ibland lösa ett brott, och då och då förhindra ett. Men den här gången är det annorlunda.
En mystisk man kommer till staden med en glupande aptit, ett arkivskåp sprängfyllt med information om världens värsta mördare, och ett följe av hyenaaktiga skuggor. Vem mannen är och vad han vill kan inte ens Odds bortgångna informatörer berätta för honom.
Den mest illavarslande ledtråden är en sida riven ur en kalender med datumet 15 augusti. Idag är det den 14:e. Om tjugofyra timmar kommer staden att vakna till en dag präglad av kaos. När ondskan rullar ihop sig under den brännande ökensolen kämpar Odd för att undvika en hägrande katastrof med hjälp av sin själsfrände och en oväntad grupp allierade som inkluderar kungen av rock 'n' roll. Hans berättelse om hur det förflutna och nuet och ödets bestämmelser löper samman är det stoff våra värsta mardrömmar är vävda av.

Tycker du om O
dd Thomas vet jag att du kommer att vilja läsa alla böcker om Odd, därför berättar jag även om de andra böckerna om Odd Thomas.
Beskrivning: Det finns så mycket mer inom varje människa än det som syns på ytan, och hos Odd Thomas finns det tredubbelt mycket.
Odd lever ständigt i två världar i den lilla ökenstaden Pico Mundo, där hjältemod och hemskheter tillhör vardagen. Odd har aldrig bett om att kunna tala med de döda det är något som bara händer. Men som inofficiellt sändebud mellan vår värld och deras, är hans plikt att göra det rätta. Det är så Odd ser på saken och det är därför han har vänner på båda sidorna av gränsen mellan livet och döden.

En barndomsvän till Odd är försvunnen, och man fruktar det värsta. Men när Odd använder sina förmågor för att finna den saknade upptäcker han något värre än en död kropp. Han möter en enastående slug fiende, och dras in i en virvelstorm av skräck.

Åter står Odd inför våra största fasor. Kring honom samlas både nya och gamla allierade, en del levande, en del inte. I slaget som ska komma finns inga oskyldiga betraktare, och varje uppoffring kan störa balansen mellan hopp och förtvivlan.

Oavsett om du möter Odd Thomas för första gången eller om han är en gammal vän, väntar en oförglömlig resa genom en värld av terror, underverk och välbehag. Och du kan inte få en bättre guide än Odd själv.

Dean Koontz har sagt att han från början bara hade tänkt att skriva boken Odd Thomas. Men eftersom så många läsare ville ha en fortsättning, och för att han själv tyckte om Odd, kände han att han skulle skriva en bok till. Och det blev ytterligare en och sedan ännu fler, tack och lov!

Beskrivning: Berätta för mig, Oddie. De orden, uttalade mitt i natten av ett sovande barn, får nackhåren att resa sig på den unge mannen som vakar över henne. Detta var ett favorituttryck hos Stormy Llewellyn, hans förlorade kärlek, och Stormy är död, borta för alltid från denna världen. Längs de kusliga korridorerna i det isolerade klostret där han sökt lugn och ro, jagar Odd Thomas andar av en oändligt mycket mörkare natur.
S:t Bartolomeusklostret reser sig i ensamt majestät bland de vilda bergstopparna i Kaliforniens High Sierra, en fristad för övergivna barn, och en tillflyktsort för dem som söker insikt. Odd Thomas har kommit dit för att lära sig att leva sitt liv fullt ut igen, och bland de excentriska munkarna, de övriga gästerna, och nunnorna och studenterna i den intilliggande klosterskolan, har han börjat finna sin väg. De tysta andarna som besökte honom i hans tidigare liv är barmhärtigt frånvarande.

Men bekymmer har en förmåga att hitta Odd Thomas, och det halkar in på hans stig i form av de olycksbådande bodacherna han mött tidigare, de svarta skuggorna som förkunnar död och förödelse, och som kommer en sen decemberkväll för att sväva över klostrets mest värdefulla skyddslingar. Odd står mot en fiende vars styrka han aldrig tidigare mött, och han inleder en mystisk resa, som överglänser allt han förut varit med om.


Här kommer ytterligare en bok om Odd Thomas. Lyckliga dig som har så många böcker om Odd framför dig. Böcker skrivna av skräckens mästare, som väver en otroligt spännande historia, utan att för den skulle göra dig alldeles skräckslagen.

Beskrivning: Mystiska händelser i den lilla staden Magic Beach i Kalifornien har fått Odd att bege sig till västkusten. Men är det ett meddelande från andra sidan eller ett förtvivlat rop på hjälp?

Odd Thomas vet mer om universums mysterium än någon annan. Han kan se de döda och han har lärt sig att ingenting sker av en slump - även i kaoset finns det ordning, mål och mening. I sitt hem i öknen lyck­ades Odd en gång finna lugn och ro men han förlora­de allt igen. Ensam och rädd befinner han sig nu i en stad vars namn tycks vilja säga honom något. Med­an han försöker ta reda på vad som lockat dit honom tar han jobb som kock och assistent åt en excentrisk 90-årig före detta filmstjärna som bär på lika många rädslor som minnen från Hollywoods glansdagar.

Men ingenting är vad det verkar vara. De onda kraf­ter Odd möter kommer från fler än ett håll och det nattsvarta mörkret tänker inte övergå till gryning för­rän ett förödande avslöjande har skett.


Så där ja. Nu har du fått massor av boktips som kommer att hålla dig sysselsatt ett tag framöver. Hör gärna av dig till mig och berätta vad du tyckte om Odd Thomas.

Kramisar Kim
(som blev riktigt sugen på att läsa om alla böckerna om Odd Thomas)

4 kommentarer:

  1. Vad intressant! Koontz var en av de första vuxenböcker jag läste och det var Viskningar. Jag tyckte den var fantastiskt bra och jag var så rädd när jag läste den. Sedan läste jag Främlingar och blev jättebesviken för jag har svårt för böcker där svaret på gåtan är något övernaturligt, ungefär som om det inte gick att hitta på någon riktig lösning. Sedan har jag inte läst något mer av honom. Kanske dags att pröva Odd Thomas, det är över 20 år sedan sist och min lässmak kan ju (förhoppningsvis) ha ändrats (utvecklats).

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid.
    Kanske du skulle tycka om böckerna med Odd Thomas, för de är verkligen annorlunda. Vi läste också Viskningar, på semester på Grekland, först jag, sedan min man och därefter vår son. Vi var helt uppslukade av boken.
    Testa Odd Thomas och låt mig veta vad du tyckte om den första boken om Odd. Du kan läsa smakprov ur boken på Adlibris och även på Bokus tror jag. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Dean är faktiskt en av mina favoriter och han skriver så bra. Spännande, bra intriger och historier. Oftast blir det sträckläsning när jag kommer över en ny bok...

    SvaraRadera
  4. Hej Trillingnöten.
    Visst är det kul att se hur mycket gemensamt man kan ha, trots att vi aldrig har träffats! Har du läst hans böcker om Odd Thomas? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!