Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 28 mars 2011

Jättemysig föreläsning på Sätoftaskolan i Höör

Idag har jag varit på Sätoftaskolan i Höör och föreläst. Skolan låg mitt ute på landet och det kändes nästan som jag kört fel, trots att jag följde den utprintade vägbeskrivningen från nätet. Nej, jag har inte skaffat GPS ännu....

Här är en av de två klasser som jag föreläste för
Jag hade fyra lektioner, uppdelade på två pass för femman och två pass för sexan.

Eleverna lyssnade mycket uppmärksamt när jag talade.
I första passet berättade jag om mitt författarskap och min skrivprocess och klassen fick ställa frågor. Båda klasserna hade väldigt många bra frågor. I andra passet fick eleverna arbeta med själva skrivprocessen medan jag gick runt och försökte stötta och inspirera.
Femmans recensioner av mina böcker.
Båda klasserna hade läst mina böcker. Femman hade recenserat böckerna och satt upp jättefina recensioner på väggen. Hann tyvärr inte läsa någon av dem, men jag blev lovad att de skulle skicka kopior till mig.

Här är jag och föreläser för den andra klassen
Jag är imponerad av eleverna, både i femman och sexan. De var jättemysiga, satt stilla och lyssnade uppmärksamt, samt var mycket kreativa när det var deras tur att arbeta.

Här är de båda lärarna Ronald och Anders
När jag var klar för dagen, kom femmornas lärare, Anders, och lämnade över en bunt papper. Eleverna hade skrivit en bedömning av min föreläsning hos dem. Jättekul!

Här är några av elevernas ord:
Jag tyckte att hon var jättebra, glad författare.
Det var verkligen kul att Kim M. Kimselius var hos oss och berättade.
Jag tyckte besöket var roligt och spännande och ger det 5 stjärnor av 5 möjliga.
Det mest roligaste var att hon läste ur en bok som inte kommit ut på marknaden ännu.
Hon hade en skön och behaglig röst som var kul att lyssna på.
Kim berättade med inlevelse och glädje. Fem stjärnor till Kimselius, hennes besök och hennes böcker.
Bra om Kim: Allt var jätteroligt och mycket nyttigt och jag tyckte att inget var dåligt.
Man fick ett bra svar av frågorna som man ställde till henne.
Det var roligt att träffa henne och det var mycket lärorikt.
Hon var inspirerande och man lärde sig mycket om hur man skriver en bra berättelse.
Hennes böcker är sorgliga, spännande och det är det jag gillar med hennes böcker, dom är bra!
Det som var roligast var att man fick skriva egna berättelser.
När vi skrev en egen berättelse fick man bra hjälp och tips av henne.

Tack snälla elever i femman på Sätoftaskolan, för era underbara, inspirerande ord om mitt besök. Jag blev jätteglad för era brev. Det känns skönt att ni tyckte om mitt besök och har blivit inspirerade av det. Fortsätt skriv! Hoppas vi ses igen!

Jag avslutade besöket med att överlämna Kimberlie - Främlingar till läraren Anders Andersson. Tror att han kommer bli mycket förvånad när han läser boken, eftersom en av Främlingarna i boken har samma namn som han...!

Nu ska jag sätta mig och skriva autografer inför morgondagens föreläsning. Då ska jag till Wieselgrensskolan i Helsingborg.

Tack för en underbart trevlig, inspirerande dag! (Måste nog skriva lite på mina böcker nu...)

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

4 kommentarer:

  1. Vilket fitn besök på skolan! Det är sånt man lever ett bra tag på och får styrka av :)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken fantastisk och rolig dag! Underbar feedback du fick!! Det märks att du vet hur du ska få igång eleverna :) . (OM fantasin tryter, kan du förmodligen bli lärare istället.) Jag tycker 6:orna såg stora ut, det är otroligt vad barn växer från fjärde till sjätte klass!

    SvaraRadera
  3. Och gud vad rätt alla elever har...du är en glad, positiv och helt underbar författare och människa! Måste vara så kul att träffa barn och ungdomar, för de har alltid så otroligt mycket inom sig, och så är de faktiskt också raka mot alla!
    Ja, jag tror att vi majbarn mår bäst den här tiden, vi spritter liksom ut på något sätt.
    Vi gör inte så mycket, men vi försöker, det finns så mycket roligt att återupptäcka i Stockholm.
    Kramar och vi måste ses snart!

    SvaraRadera
  4. Hej Trillingnöten
    Ja, sådana föreläsningar inspirerar och värmer ända in i hjärteroten!
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Nej, läraryrket är något ingenting för mig. Ja de växer otroligt mycket. Stor skillnad mellan 4:an och 7:an igår. Otroligt stor skillnad och det är bara tre år!
    Kram Kim

    Hej Eva
    Nu är du så där rar igen, tack! Ja, det är jättekul att få träffa barn och ungdomar och bli inspirerad av dem. De är alltid ärliga och det tycker jag är bra!
    Absolut, vi spritter ut!
    Jag förstår att ni tycker det är kul att återupptäcka stan. Kanske vi kan gå på upptäckt tillsammans någon gång igen? Det skulle vara jättekul!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!