Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 20 januari 2012

Nedslag hos bloggvännen Franz i England

Bloggvärlden har gett mig vänner över hela världen. Genom dessa bloggare färdas jag till för mig okända platser och tar del av deras detaljrika berättelser med många vackra foton.

Idag tänkte jag berätta om Ingrid som har bloggen Franz i England. Hon berättar om precis allting. Om hur en vardag kan se ut för en trebarnsmor utomlands. Om semesterresor runt om i världen, om olika träffar som svenska kvinnor utomlands har, maten de äter (mums) och mycket, mycket mer intressant!

Ingrid berättade om Boston Freedom Trail och det tyckte jag var ett oerhört intressant blogginlägg:


Boston Freedom Trail, är en dryg 4 km lång vandring genom Boston förbi åtskilliga historiska sevärdheter. Hela vägen är markerad i marken med röda tegelstenar eller målade röda ränder.

Vi följde de röda stenarna och kom till Park Street Church och Granary kyrkogården. Här hölls i början på 1800-talet den första söndagsskolan och den första fängelsehjälpen (första var, förtäljer inte historien, USA? världen?...). Viktiga antislaverital och berömda sångpremiärer har också skett här. På kyrkogården ligger många berömdheter begravda, inte minst TRE av de som undertecknade frihetsdeklarationen: Samuel Adams, John Hancock samt Robert Treat. Fem av de som dödades i Boston massakern (mer om den senare) är också begravda där.

Vi såg Old State House som byggdes 1713 och var ockuperat av britterna under revolutionen, men 1776 kunde invånarna höra Frihetsdeklarationen läsas från balkongen på detta hus. Idag inrymmer det ett museum om Bostons historia. Boston Massacre Site ligger precis i närheten och är markerat bland kullerstenarna. Boston massakern började som en liten dispyt mellan en perukmakarlärling och en britt, för att plötsligt övergå till ett upplopp där anslutande brittiska soldater som kom för att hjälpa till mot folkmassan som kastade stenar till slut öppnade eld mot dem, vilket ledde till fem människors död. Detta hände den 5 mars 1770 och anses vara startskottet till den Amerikanska revolutionen.

Läs hela Blogginlägget här. Då får du även se de fina bilderna som familjen har tagit av sin vandring genom Boston.

Ett annat spännande inlägg är besöket på Vita huset i Washington DC.

Så här berättar Ingrid:

När man kommer fram till Vita huset ser det ut precis som man ser det varje gång någon journalist på TV står framför det med staketet i ryggen, så det var faktiskt mer som en bekräftelse på vad jag väntat mig. Det jag däremot inte visste och hade en felaktig bild av, var hur det såg ut runt omkring Vita huset. Jag har alltid trott att det går en rak bilväg framför huset och på andra sidan vägen någon öppen vacker stenlagd plats. Så är det inte, utan det är en väg som svänger runt Vita huset och på andra sidan är en stor park som heter The Ellips och i förlängningen av den kommer man in i det som kallas the Mall i vilken det finns många monument och längs med vilken alla GIGANTISKA fantastiska museum ligger, bl a Air & Space museum där vi hade varit dagen före.

Läs hela inlägget här och se foton från familjens besök i Washington.

Kanske du nu har upptäckt ännu en intressant blogg som du hädanefter vill följa? Jag ser med spänning fram mot varje nytt äventyr med familjen Franz i England, och ute i världen!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

3 kommentarer:

  1. Nej men Kim, vilken överraskning!! Du är helt fantastisk! Vad kul att du tycker det jag skriver är så bra att du vill rekommendera andra att läsa det!
    Det är klart att jag blir såväl smickrad som uppmuntrad av ditt inlägg och det gör verkligen att jag känner mig manad att fortsätta skriva om vad vi gör och ser.
    Tusen tusen tack!! Kram.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Puh, skönt att du blev glad. Var lite orolig att du tyckte illa om att jag berättade om din blogg.
    Härligt att höra att du blir inspirerad att fortsätta skriva, för jag vill fortsätta läsa det du skriver!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!