Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 januari 2012

Kimselius läser ur sin bok Giljotinen om franska revolutionen

Franska revolutionen har fascinerat mig alltsedan jag som barn smygläste boken om Röda nejlikan som fanns i en bokhylla med "förbjuden" litteratur. Boken var otäck och  när sedan filmen kom tyckte jag den var mycket bra och otroligt spännande.

Med dessa minnen inom mig var det självklart för mig att skriva om franska revolutionen, Marie-Antoinette och kronprins Louis-Charles. Här kan du lyssna på när jag läser ett kort avsnitt ur boken:



Här kan du se mina researchfoton från Paris och Conciergerie där Marie-Antoinette satt fången innan hon avrättades med giljotinen.

Vill du veta mer om boken kan du Klicka här.

Hela boken är inläst som ljudbok.

Roade mig med att klippa ihop filmsnuttar från Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 2011, som du kan kika på medan du lyssnar på min inläsning.

Hoppas du tyckte om filmen och min inläsning!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

3 kommentarer:

  1. Håller på och läser Svarta döden. Ruggigt! Tycker du beskriver den avtrubbning som sker med människor när de ställs inför skrämmande händelser mycket bra, och hur överlevnadsinstinkten kan visa sig. Är man omgiven av lik, måste man ju förhålla sig till det, vissa får säkert panik men de flesta stänger av och tar sig vidare. Mänskligt beteende intresserar mig, ska läsa Lasse Bergs senaste snart. Har du läst Gryning över Kalahari?

    SvaraRadera
  2. TAck Kim för blogg utmärkelsen! Det värmer alltid. Tack även till ditt svr angående vilken bok jag kan starta med.. Jag ska snart hem till Sverige och låta dig få veta det då!! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Jonna
    Ja, pestens tid var hemsk. Blir mycket glad för dina ord. Tänker du recensera boken på din blogg när du läst klart? Om du gör det får du gärna skicka mig länken till inlägget.
    Nej, den har jag inte läst, ännu.
    Kram Kim

    Hej Katarina
    Det var så lite så. Hoppas vi ses i maj i KL... Ha det så skönt i Sverige!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!