Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 4 februari 2012

Boktips: Smaragdernas Bok av John Stephens

Det här är en bok att älska, att uppslukas av, att tänka tillbaka på, att ta till sitt hjärta... Jag tyckte verkligen mycket om den här boken. Precis min typ av fantasy. Läs den!


De tre syskonen Kate, Michael och Emma lämnades på barnhem av sina föräldrar som mycket små. Hela sitt liv har de undrat vad som fick föräldrarna att lämna dem. När de sparkas ut från sitt senaste barnhem och skickas till den mystiska staden Cambridge Falls, får de svaret. Syskonen är sedan urminnes tider utvalda och speciella, och föräldrarna lämnade bort dem för att skydda dem mot en elak trollkarl.
I ett gömt rum i den mystiske dr Pyms hus hittar syskonen en egendomlig bok med blanka sidor. Med hjälp av boken kan man resa genom tid och rum - och här tar en hisnande resa sin början. Barnen möter en ond häxa som har fångat barnen i Cambridge Falls, de möter dvärgar, vargar och magiska monster. Kampen mot häxan blir ett sagoäventyr i klassisk tappning, men samtidigt mörkt, känsloladdat och otroligt rappt berättat.

Tänk att jag kan hitta så här bra böcker utan att läsa baksidestexten, utan bara genom att titta på omslaget... eller rättare sagt, låta intuitionen leda mig till boken. För det var precis vad som hände med den här boken. Den fanns där, i butiken när jag signerade strax före jul. Såg omslagsbilden och blicken drogs om och om igen till den. Ville ha boken. Den liksom talade till mig och sa att det här är en bok du kommer att älska. Och det stämde! Älskar verkligen den här boken och längtar efter fortsättningen!!! Kanske jag inte kan hålla mig utan läser nästa del på engelska!

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

7 kommentarer:

  1. Orginalet på engelska är bättre. Den svenska översättningen gör inte handlingen rättvisa. Jämförde den svenska versionen med den engelska när jag var i bokaffären och föll pladask för den engelska. Den svenska översättningen av baksidestexten var klumpig tyckte jag :/

    SvaraRadera
  2. Hej Vargen
    Oj, du menar att boken är ÄNNU bättre på engelska! Nu när jag läst baksidestexten får jag hålla med dig. Om jag hade tittat på boken utifrån baksidestexten hade jag nog inte köpt den. Då är det bara att beställa de engelska böckerna då!
    Tack för tipset!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag har läst den, och det var verkligen en jättebra bok!:D

    SvaraRadera
  4. Ännu en bok att skriva upp, leta upp och LÄSA! tack Kim

    SvaraRadera
  5. Hej Iktoro
    Härligt att du har läst den. Antar att du väntar på nästa bok lika ivrigt som jag gör!
    Kram Kim

    Hej Isa
    Inner du läsa alla böcker jag tipsar om?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Nä, tyvärr börjar jag inse att jag nog inte gör det... Men jag brukar iaf skriva upp dem, för ofta när jag är på biblioteket eller i bokhandeln, kan jag inte komma ihåg en enda bok som jag vill läsa, och då är det bra att ha många förslag!
    Jag måste också tacka för att du tipsade om Delhis vackraste händer, jag har köpt den till min mormor i födelsedagspresent! hon älskade Hundraåringen, så den passar nog bra!!
    Kram Isa

    SvaraRadera
  7. Hej Isa
    Vad roligt att du köpte Delhis vackraste händer till din mormor. Är säker på att hon kommer att tycka mycket om den boken!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!