Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 12 februari 2012

Skrivprocess: Antal manusblad


Hur många manusblad måste man skriva för att det ska bli en bok? Hur många manusblad ska man skriva i varje kapitel?

De två frågorna får jag ständigt och nu känner jag att det är dags att skriva ett blogginlägg om det.


Det är olika antal manusblad på olika typer av böcker. (En manussida är ett A-4 blad där man har skrivit texten med storlek 12 och har radavstånd 1,5 eller 2.)

För bilderböcker är det cirka 6-8 A-4 manusblad.

För 5-11 år är det cirka 50-100 A-4 manusblad.

Ungdomsböcker brukar vara på cirka 100-150 A-4 manusblad.

Mina manus brukar ligga på 120-200 A-4 manusblad. Skrivet med 12 punkters storlek på bokstäverna, Font Ariel, 1 1/2 radavstånd. Mina böcker är i färdigt format på mellan 188-354 sidor.

När jag skriver brukar jag alltid tänka att min färdiga tryckta bok kommer att ha nästan dubbelt så många sidor som mina manusblad. Det stämmer inte riktigt, men det är bra att ha som en riktlinje. Det är svårt att säga hur många antal manusblad det krävs för att bli en bok på t.ex. 200 sidor, för det beror hur manusbladen är skrivna och helt på hur boken kommer att se ut: höjd, bredd, sidmarginaler etc.


Dessutom är böcker så skiftande tjocka. Du ser att mina böcker varierar mycket i tjocklek, men även Harry Potterböckerna, där vissa böcker är över 1000 boksidor!


När mina böcker kom ut på Wahlströms förlag skulle jag skriva 120 manussidor, för att det skulle bli en lagom tjock bok. Det har jag som mål fortfarande, men när jag kommer till 120 sidor har jag oftast mycket kvar att berätta. Därför har mina böcker fått fler sidor med åren.

Hur många manusblad ska det då vara för varje kapitel?
Det finns det heller inga regler för. Jag brukar skriva tills jag känner att det blir ett bra avbrott, att kapitlet slutar så att läsaren vill läsa vidare. Oftast blir det 3-4 manusblad för varje kapitel. Men det har hänt att det bara har blivit 1 manussida, eller så många som 10 manusblad.

Stephen King har ibland bara en enda rad i ett kapitel, eller bara några få rader, medan andra kapitel kan vara jättelånga! Med andra ord gäller det att avsluta kapitlet så att du för berättelsen vidare och håller läsaren fången. Det är det som får styra längden på kapitlen!


Blev du något klokare efter det här inlägget?

Här hittar du mina tidigare inlägg om Skrivprocessen.

Lycka till med din berättelse!


Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

11 kommentarer:

  1. Jag gör precis som du gör. Mitt manus hamnade på ungefär 80 sidor, utan kapitel och några större ändringar. Det färdiga resultatet blev ungefär 200 sidor (har inte boken bredvid mej i skrivande stund men nånstans mellan 200-250 sidor blev det).

    Har inte gett ut den än dock. Vann 5 gratisex av min egen bok i en tävling förra året. Blir löjligt glad när jag ser den stå i bokhyllan :)

    SvaraRadera
  2. Hej Vargen
    Var in på din sida och kikade på din bok. Jättesnyggt omslag! Blir verkligen sugen på att läsa boken, utan att ha en aning om vad den handlar om.
    Njut av att se din egen bok stå i din bokhylla! Det är en helt underbar känsla! Lycka till med din bok och med alla dina framtida böcker!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Får väl lägga ut nån liten teaser så får vi se om det är nåt att ha :)

    SvaraRadera
  4. Hej Kim,

    Mitt manus ligger just nu på 274 A4 sidor. Manuset har en tendens att växa med ca 50 sidor per redigering. Jag redigerar nu en version 2 och har 240 sidor kvar innan jag är i mål till en version 3. Hua!

    Kör hårt och ta det lugnt.

    SvaraRadera
  5. Hej Vargen
    Ja, det tycker jag du ska göra. Kan du inte lägga ut den på SMAKPROV?
    Kram Kim

    Hej Bokmånglarn
    Oj, det var inte dåligt. Det kommer att bli en rejält tjock bok! Ja, jag vet hur det är när man redigerar, lyckas också få omkring 50 extra sidor. Det är bara att jobba på! Ska bli spännande att se hur många sidor det blir i slutresultatet!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Intressant att läsa! Min bok "Dödens gåva" är på ca 220 sidor i manus. Blir bra nyfiken på hur mycket det blir i bokform. :) Förhoppningsvis får jag veta det snart!

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant! Tack för bra läsning! Jag vill ju själv bli författare så jag kämpar på!

    SvaraRadera
  8. Hej Nellie
    Oj, det var flitigt skrivet! Hoppas också att du får veta det snart. Lova skriva och berätta hur det går för dig!
    Kram Kim

    Hej Emanuel
    Välkommen till min blogg och tack för din kommentar. Lycka till med ditt författarskap!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Om jag någon gång ska skriva en bok, ska jag ha din blogg som min bibel!!! KRAM.

    SvaraRadera
  10. Hej Ingrid
    DET låter bra! Ska rensa och fixa till mina blogginlägg om Skrivprocessen så det blir lättare att hitta bland dem. Men det får bli när jag är färdig med vårens projekt.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  11. Låter bra att du parkerar den uppgiften ett tag! Du har nog mer än nog just nu, men jag har en känsla av att du börjar få upp tempot igen och komma ikapp. Skönt!
    Tack för alla trevliga kommentarer på min blogg!! Kram.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!