Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 24 april 2012

Hemskt om andra världskriget

Det finns många händelser som upprör och berör, men aldrig tidigare har jag blivit så ledsen och arg som när jag arbetade med research för mina två böcker om andra världskriget.

Det fanns så många röster som ville bli hörda, så många som fortfarande lever kvar, som ville berätta sin historia. Jag fick ta del av många hemska berättelser.

Bland annat hörde jag berättelsen om kvinnan som stod i urvalskön i Auschwitz. Den som ledde fram till duscharna, där giftig gas vällde ned över de oskyldiga, helt vanliga människorna. Men det fanns också riktiga duschar, där det verkligen kom vatten ur duschmunstyckena.

Den här kvinnan hade en kvinna med ett spädbarn i famnen framför sig. En soldat gick fram till kvinnan med spädbarnet, ryckte barnet ur hennes famn, kastade upp det i luften och sköt prick på det medan han skrattade...

Det är bara en av alla de berättelser jag fick höra. Eftersom jag ser allt i bild så är den här bilden etsad på mina näthinnor och jag blir lika ledsen varje gång jag tänker på det.

Många gånger har jag undrat: "Hur kan en vanlig människa göra så här?"

Just nu är massmedia fulla av reportage om den norske massmördaren Breivik, överallt får du höra/läsa hans kalla, opersonliga ord om hur han metodiskt utrotade människorna på ön, ungdomar som var i början av sitt liv. Hans hånfulla leende har också etsat sig fast på min näthinna och jag ser honom som den soldat som sliter det lilla barnet ur mammans famn, för att få en stunds avbrott från rutinerna, genom att öva prickskjutningen på barnet som flyger genom luften.

Världen är grym, men tillsammans kan vi försöka göra den lite bättre genom att säga ett vänligt ord till våra medmänniskor, att bry oss om vår nästa, att vägra acceptera att grymheten tillåts ta överhand. Annars är risken stor att vi får en ny massmördare som kallblodigt mördar bara för att han/hon kan.

Här kan du läsa mer om mina böcker På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa.

Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

3 kommentarer:

  1. Världen är grym:( Jag säger som underbara Astrid Lindgren lär ha sagt: Ge barnen kärlek och ännu mer kärlek. Så kommer folkvettet av sig själv!

    SvaraRadera
  2. USCH vad hemska människor kan vara. Tur att det finns glada, snälla och omtänksamma människor oxå!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Susmar
    Ja, jag håller med dig, det är mycket fina ord!
    Kram Kim

    Hej Isa
    Ja, det är väl tur det Isa!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!