Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 15 oktober 2012

"De är otroligt bra!" Elis läser och skriver om Kim M Kimselius På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa

En bra start på veckan är att läsa de här fantastiska omdömen: "De är otroligt bra" Eli läser och skriver om mina, Kim M. Kimselius, böcker På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa! Läs och bedöm själv:

Tidigare berättade jag om Kim M. Kimselius böcker om Theo och Ramona och deras tidsresor. Nu har jag läst de två senaste och slår ihop den sista med nästan lika stor skräckblandad förtjusning som jag gjorde när jag för första gången läst Tillbaka till Pompeji för fjorton år sedan.

De två nyaste böckerna är – vad jag kan komma ihåg med tanke på att det var nästan tio år sedan jag läste en Kimselius- bok senast – de mörkaste i serien, åtminstone av de böcker jag läst. Ett tag blir det nästan för hemskt för att vara en ungdomsbok, men böckerna är på Adlibris placerade i 12-15 års klassen så jag antar att det inte är tanken att de ska läsas av yngre, även om jag tror de gör det.
På liv och död i andra världskrigets skugga utspelar sig i Tyskland i krigsslutet, Theo och Ramona reser i tiden och dyker upp mitt i ett krigshärjat Dresden. Med sig har de råkat få Ulrika, Ramonas vän, och de blir åtskilda när de stöter på en trupp tyska SS-soldater, Ulrika tas till koncentrationslägret Auschwitz och Theo och Ramona blir förda till SS-översten Dietermann som har en hemlighet – han gömmer judar med fara för sitt eget liv.

Kimselius språk kanske inte är det allra mest nyanserade men det är spännande och fängslande och mycket informativt utan att för den skull bli tråkigt. Hon lyckas väva in fakta otroligt bra i berättelsen utan att det känns konstlat, och dessutom finns en gedigen faktadel längst bak i boken med datum, namn och händelser från andra världskriget. Riktigt bra! Dessutom lyckas hon skriva om andra världskriget från flera olika vinklar utan att tappa tråden: koncentrationsläger, från en tysk familjs synvinkel, från en Hitlerjugend-pojke som blint tror på Hitler och från en SS-officer som hatar honom.


Ännu bättre är faktiskt På flykt under andra världskrigets fasa, den är verkligen full av fasor och även om På liv och död… var riktigt spännande är På flykt… absolut snäppet vassare. Jag sträckläste den under en kväll, det var stört omöjligt att lägga den ifrån sig. Kimselius har hittat ännu en vinkel från kriget att berätta utifrån: Theo och Ramona landar med fallskärmar i det ockuperade Frankrike, de tas för engelska spioner hos den franska motståndsrörelsen och får hjälpa dem att smuggla judar och engelska krigsflygare ut ur landet och in i England. Det är halsbrytande, och också riktigt hemskt på sina ställen.
Jag skulle inte sätta de här böckerna i händerna på någon som är yngre än tolv år, de tidigare böckerna kan nog läsas av tio- och elvaåringar om de tycker om att läsa men här är det lite för hemskt. Samtidigt är de otroligt bra, och för äldre ungdomar och vuxna rekommenderar jag dem verkligen.
Köp dem här och här, samt här och här.
Roslagstext, 2011.

Nå, vad tyckte du? Kanske har du också läst de här två böckerna, om du skriver och berättar vad du tyckte om dem, har du chans att vinna en signerad bok av mig. (Välj fritt bland mina utkomna böcker.)

Kramisar Kim

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!