Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 23 mars 2013

Boktips: 1Q84 av Haruki Murakami

Ibland händer det att du börjar läsa en bok, där du redan på första raden känner att du älskar boken. Så var det för mig med 1Q84 av Haruki Murakami.

När jag var i Singapore i maj 2012 blev jag tipsad av den här boken, men det tog ett halvår innan jag började läsa den och då ångrade jag att jag inte hade börjat tidigare. Det här är en bok som griper tag och medan jag läste boken berättade jag för alla om boken, hur fantastisk den var och jag berättade utdrag ur boken och förmodligen alldeles för mycket av handlingen. Jag var helt uppslukade av boken.

Beskrivning:
Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse.

Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt.

Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar allt mer att styra hans liv när hon bestämmer sig för att ställa upp i en litterär tävling. Till Tengo påstår hon att den bygger på egna erfarenheter, ändå tycks ingenting stämma. Plötsligt är det som om någon drar undan mattan för det han alltid tagit för givet är sanning.

På olika sätt möts Aomame och Tengo och de börjar sakta närma sig varandra. Det är som om de vore beroende av varandra. Men frågan är om det är möjligt för dem att någonsin mötas i den verkliga världen som de tror sig leva i. Kanske är det kärlek, eller så är det något som är mycket mer komplicerat än så.

Det här är första delen i trilogin 1Q84.


Berätta gärna för mig om du läser, eller har läst, boken och vad du tyckte om den! Jag är glad att jag fortfarande har del 2 och 3 kvar att läsa!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Det är en av de få böcker av Murakami jag inte har läst. Jag har älskat alla utom den sista, "The Wind-Up Bird Chronicle", som jag aldrig riktigt lyckades ta till mig. Men man vet aldrig, jag kanske kommer att ge den en andra chans någon gång...

    SvaraRadera
  2. Hej Marina
    Det var du som tipsade mig om boken. Jag fotograferade till och med böckerna när jag var i bokhandeln med dig, för att jag absolut inte skulle glömma författaren. Om du inte har läst denna kan jag varmt rekommendera den, som du förstår av ovanstående text!
    Kram och tack för tipset <3
    Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!