Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 21 januari 2014

"En viktig bok som tar upp ämnen som egentligen inte bara berör ungdomar utan människor i alla åldrar"

 "En viktig bok som tar upp ämnen som egentligen inte bara berör ungdomar utan människor i alla åldrar" 

Den där dagen av Kim M Kimselius
Det här är en bok om skuld och skam, om rädslan för att berätta om vad man utsatts för och för omgivningens reaktioner på ens berättelse. En bok om hur fel det kan gå om man i livet känner att det inte finns någon som man kan anförtro sig till och väljer att sluta sig inombords när man upplever saker som borde komma upp till ytan.

Angelica går på gymnasiet och tycker att hon har det mesta i livet, bra kompisar, en kille som hon är kär i och mycket tid över för sitt stora fritidsintresse, fotbollen. Men så är hon med om en fruktansvärd upplevelse och går sönder inombords, vilket gör att hon sluter sig allt längre inom sig. När hon varken klarar av sig själv eller närhet till andra så börjar en spiral av självdestruktivt beteende, där hon allt mer isolerar sig från sin omgivning. Hennes kille och kompisar förstår inte varför hon inte längre vill veta av dem och plågandet av sig själv upptar snart all hennes vakna tid. Men Angelica har bestämt sig för att hämnas och börjar med att skriva ned hela sin berättelse, steg för steg.

Jag tror att det här är en bok som skulle vara bra för många ungdomar, killar som tjejer, i högstadieåldern att läsa. För även om de inte har varit med om samma upplevelser som huvudpersonen Angelica så är det nog många som har varit med om liknande, alternativt känner personer som har det, och som kämpar med samma frågor som Angelica gör. Gärna då det finns möjlighet att diskutera i grupp tillsammans, jag tror att många skulle kunna komma till bra insikter om hur man kan agera i sådana situationer istället för att tiga ihjäl dem.

Jag tycker att det här är en viktig bok som tar upp ämnen som egentligen inte bara berör ungdomar utan människor i alla åldrar. Bristen på krishantering drabbar människor i alla åldrar, även om man förhoppningsvis blir bättre på det med åldern, men för det finns det inga garantier. Alla borde tala om det, för att bli bättre på att hantera det, inte bara hos sig själv utan även hos sin omgivning. Det tror jag att vi alla skulle kunna tjäna mycket på, oavsett ålder.


Den här fina recensionen är skriven av Emma Kreü på Litteraturmagasinet.  Tack Emma.


Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul! Denna måste jag läsa också. Ledsen för att jag inte kommenterar så ofta, men jag kommer in och läser flera gånger i veckan!

    SvaraRadera
  2. Hej Trillingnöten
    Härligt att höra av dig. Samma sak gäller mig med din blogg. Ibland vet man inte riktigt vad man ska kommentera, då läser man bara. Du är välkommen när du har tid.
    Tycker absolut att du ska läsa boken.
    Kramar Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!