Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 24 maj 2014

Boktips: Ormstenens gåta av Jason Goodwind

Ormstenens gåta av Jason Goodwin. Boken var lite rörig innan jag hade lärt mig alla namn och kommit in i historien. Miljöskildringarna fängslade och det kändes som om jag befann mig i Istanbul. När jag började lyssna på boken insåg jag att jag faktiskt hade läst en bok av den här författare vid ett tidigare tillfälle, den boken tyckte jag mycket om: Eunuckens gåta.

Den här boken nådde inte riktigt samma höjder, ändå fascinerades jag av berättelsen och kunde inte sluta lyssna på boken. Kan varmt rekommendera dig att läsa Ormstenens gåta!


Året är 1838. Maximilien Lefèvre, en fransk arkeolog, anländer till Istanbul för att söka efter en försvunnen bysantisk skatt. Hans närvaro skapar oro i stadens grekiska grupperingar och snart hittas hans kropp stympad. Detektiven Yashim, som i ett svagt ögonblick försökt hjälpa mannen ur landet, åtar sig att lösa fallet. Spåren leder honom tillbaka i historien, till den häpnadsväckande sanningen om ett ljusskyggt sällskap som vigt sina liv åt att bevara de gamla bysantiska rikets skatter.

Ormstenens gåta är den andra fristående boken av tre om den osmanske detektiven Yashim. Första boken, Eunuckens gåta, blev belönad med Edgar Award, USA:s stora deckarpris.



Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!