Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 25 maj 2014

Boktips: Porten av Astrid Ahlberg

Porten, första delen om ön av Astrid Ahlberg. När jag lade ifrån mig den här boken längtade jag efter att få läsa nästa del i serien. Porten var en magisk bok, härliga personporträtt och mycket bra miljöskildringar som tog mig med till platserna i boken.

Ja, allt var precis så magiskt som en fantasybok ska vara: Den magiska porten, den alternativa världen, som i sin tur hade en alternativ värld, hmmm mer ska jag nog inte säga, för då avslöjar jag alltför mycket.

Hade tagit med mig boken när jag skulle tillbringa fyra dagar på Ystad Saltsjöbad Spahotell. Det blev fyra magiska dagar, både på grund av omgivningen och av boken Porten. Om du tycker om fantasy tycker jag absolut att du ska läsa boken, om du inte är så värst förtjust i fantasy tycker jag gott du kan läsa den ändå, för allt känns som om det verkligen kunde hända, på riktigt! Läs den!


Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo. 


Mirandas hjälpsamhet för henne hem till en gammal dam. Hon säger saker som får Miranda att börja fundera, saker som senare ska visa sig mycket betydelsefulla. Miranda tänker återvända till den gamla damen för att ställa följdfrågor, men tiden går och hon kommer inte iväg. En dag blir Miranda kontaktad av en advokat. Det visar sig att den gamla damen är borta och Miranda har ärvt både pengar och gård.

Det är nu äventyret börjar på riktigt!

När jag läste boken tänkte jag att författaren kände till mycket om djur och det visade sig att mina aningar var rätt.

Veterinären Astrid Ahlberg har länge tyckt om att läsa fantasy och för några år sedan upptäckte hon även magin med att skriva. Debutromanen Porten är första och fristående delen av en serie kallad Ön.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus

Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!