Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 28 oktober 2015

Selmapriset 2015

Nu är det dags att skicka in till Selmapriset 2015. Läs nedan vad som krävs för att du ska vinna priset.

Selmapriset – Litteraturpriset för egenutgivare
– är tillbaka för andra året i rad.

Selmapriset instiftades i fjol som Sveriges första stora pris för egenutgivna böcker och det blev genast en stor framgång. Målet var att samtidigt belöna bästa egenutgivna bok och öka intresset för egenutgivna böcker bland allmänheten och media – priset delas ut av Vulkan.

I år är Linda Skugge, författare, journalist och ägare av Skugge & Co, ordförande i juryn. "Av erfarenhet vet jag att egenutgivning inte sällan håller hög kvalitet så jag ser fram emot att få leda Selmaprisets juryarbete."
 – Linda Skugge, ordförande i årets jury

Selmapriset är ett samarbete mellan Vulkan och Tidningen Skriva.

Det är med stor glädje som Vulkan i samarbete med Tidningen Skriva presenterar Selmapriset 2015. Kriterierna för att få kämpa om Selmapriset är enkla – alla egenutgivna böcker, oavsett förlag, som getts ut under 2015 är välkomna att delta i tävlingen.

En som vet hur det är att vinna Selmapriset är Conny Palmqvist som vann 2014:
”Man kämpar lite i det fördolda när man ger ut en bok själv. Just därför var det en så fin bekräftelse att få Selmapriset 2014. Det är något särskilt med att vinna ett pris, och nå ut till fler läsare."
– Conny Palmkvist, vinnare av Selmapriset 2014

En av årets jurymedlemmar, Leffe Delo, anser att kvaliteten på egenutgivna manus har ökat: "Jag älskar text och har, i mitt arbete, läst över 4000 manus och hjälpt både aspirerande, egenutgivare, etablerade författare och förlag i över åtta år. Det är en ära att få vara med och lyfta en oberoende författare.
Jag har sett hur kvaliteten på egenutgivna manus ökat markant genom åren. Det är numera en kraft att räkna med och Selmapriset är en bekräftelse på det."

– Leffe Delo, en av årets jurymedlemmar

Detta år består juryn av följande personer:
Ordförande:
Linda Skugge, författare och krönikör
Jurymedlemmar:
Per Adolfsson, chefredaktör på Tidningen Skriva
Leffe Delo, författare och skrivcoach, driver Skrivsidan.com
Elisabeth Mannerfeldt, vice ordförande i föreningen Egenutgivarna samt chefsbibliotekarie på KTH

Allt du behöver göra för att delta är att skicka in ditt manus till Vulkan, endast i digital form, på info@vulkan.se. Skriv ”Anmälan: Selmapriset” i rubriken. För att du ska kunna delta måste vi ha fått ditt manus senast kl 23:59 den 31 december 2015. Boken måste ha varit utgiven under 2105.

Vulkan är Nordens största bokutgivare, med snart 30.000 titlar. Vulkan växer kraftigt under lönsamhet. Egenutgivning ger författaren större kontroll över sitt varumärke och författarskap. Det är en stark tendens i branschen att författaren själv kliver in som delaktig i processer utanför själva skrivandet.

Lycka till!

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?


Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Även den går att beställa på nätet.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
 
Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Får se om min tvåa hinner komma ut innan året är slut, i så fall ska jag definitivt skicka in den. Väldigt kul att det finns ett pris för egenutgivare! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Gabriella

    Då håller jag tummarna för att du hinner få ut tvåan innan tiden går ut. Håller tummarna.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!