Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 december 2015

"Jag skulle kunna läsa om den här boken 100 gånger, för den är så bra!" TudorRosen Kampen om makten

Det kom en recension som gjorde mig oerhört glad och tårögd. TudorRosen Kampen om makten betyder mycket för mig. Att Elin-Sofie valde att citera ett stycke som jag skrivit med sådan omsorg och noga tänkt igenom gör mig också oerhört glad. För det är i det stycket jag delar med mig av de visdomsord pappa gav till mig strax före sin död.

Kim M. Kimselius har skrivit den fantastiska boken Tudor Rosen Kampen om makten. Den utgavs i år, 2015, av förlaget Roslagtext. Bokens genre är en blandning av fantasy och historisk fakta, en väldigt bra blandning enligt mig.

Den här gången drar Kim oss med ut på ett spännande äventyr i dåtida England och dess kungar och drottningar.

Hela äventyret börjar med att Theo och Ramona hamnar mitt i kriget mellan släkten Lancaster och släkten York. Strax efter att de kommit, rider en soldat fram och slänger Ramona upp på hans häst och rider iväg. Theo räddar kungens liv och hamnar i hovet. Ramona hamnar också i hovet, efter att soldaten räddat henne.

Ramona är väldigt nyfiken av sig, hon vill alltid känna och röra vid sakerna, vilket ofta skapar problem. Hon är en snäll person och vill alltid försöka hjälpa alla. Men ibland går det inte, vilket också brukar skapa problem för henne. Ramona blir lätt svartsjuk och häftigt temperament. Hon är envis och vet vad hon vill. Hon brukar handla före hon tänker, konsekvenserna av det blir att hon hamnar i problem. Ramona har en tendens att alltid hamna på fel plats, vid fel tidpunkt. Hon har nästan alltid ett leende på läpparna. Hon har mörkt, långt, lockigt hår och klarblåa ögon.

Theo kommer ursprungligen från dåtida Italien, men blev räddad av Ramona när hon reste i tiden till Pompeji, i dåtida Italien. Theo vill också hjälpa allt och alla, men är lite mer tillbakadragen, eftersom att han även tänker på sitt eget liv, istället för att ändra historiens gång. Han är inte lika envis som Ramona, men kan också vara ganska bestämd. Theo får för det mesta bara hänga med på det Ramona bestämt, vilket ofta gör att de hamnar i problem. Theo är den som tar ansvar i en grupp och han är den som bestämmer. Han har alltid ett varmt leende på läpparna och hans varma, bruna ögon lyser alltid av kärlek. Han har brunt hår och lite brunare hy. Theo har en förmåga att alltid hålla huvudet kallt, även i de svåraste situationerna.

Theo och Ramona har förmågan att kunna resa i tiden.

“Det går över. Det blir sår i själen, sår som ständigt rivs upp. Till slut blir det ärr. De skaver ibland, men för det mesta finns de bara där som en påminnelse om att vi inte ska göra om samma misstag. Jag vill dela med mig av de ord min far gav till mig på sin dödsbädd, Allting är möjligt.”

Jag valde detta citatet för att det beskriver HELA boken i ett stycke.

Jag tycker att språket i den här boken är väldigt bra, inte för svårt och inte för lätt. Ordvalet passar perfekt för boken. Kim beskriver alltid på ett otroligt sätt, som får en att se hur allt ser ut i omgivningen. Alla borde förstå vad hon skriver, för att det är så fantastiskt skrivet. Boken är riktigt lätt att ta sig igenom- en riktig bladvändare! Kim har en förmåga att få alla att förstå vad hon skriver och att kunna beskriva ner till minsta detalj, utan att det blir långtråkigt.

Jag rekommenderar boken för alla som vill läsa en bra bok, stor som liten. Kim har valt ett perfekt språk till denna bok, alla kan förstå den.

Kim har skrivit en färgstark och ärlig bok, som går direkt in i hjärtat. En av karaktärerna är hennes far, vilket gör boken ännu mer personlig. Det är en av de bästa böckerna jag har läst. En som alla borde skriva på deras “must-read list”. Jag skulle kunna läsa om den här boken 100 gånger, för den är så bra!

“Det är ingenting fel på förändring, bara den går i rätt riktning.”
Winston Churchill (avslutande citat i boken)

Elin-Sofie Lassen Wandahl
Tack så mycket för din otroligt fina recension Elin-Sofie. Hoppas vi ses när jag signerar nästa gång. Då ska du få en stor kram för alla dina fina ord. Tack!

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!