Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med över 40 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare och föreläsare.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 27 mars 2016

Boktips Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis av Holger Wästlund


Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis av Holger Wästlund

En person hade skrivit "Det här är en bok jag önskar aldrig hade kommit ut", som recension av den här boken. Jag upptäckte orden när jag hämtade hem foto på boken för att lägga ut den på Goodreads.

Orden fick mig att rycka till och tänka, "Oj, är den så dålig!". Men när jag läste vidare insåg jag att det var positiva ord, för så här fortsatte recensenten: "för den är så bra att jag inte vill dela alla knepen med andra."

Efter att ha läst boken instämmer jag, till en viss del, eftersom jag gärna delar med mig av mina kunskaper helt gratis. Den här boken är full av tips och råd om hur du marknadsför dig utan att det kostar dig någonting. Om alla gör på samma sätt kanske det inte får någon effekt... Så var nog tanken hos recensenten.

Det här är en bok jag varmt rekommenderar dig att läsa, antingen du är författare eller företagare. Vill du ha merförsäljning av din vara hittar du här mängder av annorlunda marknadsföringssätt. Läs den!

Baksidestext:
Boken handlar om hur du kan använda dig av effektiv och gratis marknadsföring för att starta företag eller utveckla ditt befintliga företag. Det finns ca 1 miljon företag i Sverige. 97 % av dessa är små, dvs. de har färre än 10 anställda. För alla dessa hänger marknadsföringen av ägaren/ledaren intimt ihop med marknadsföringen av företaget.  Därför handlar de råd och tips som finns i boken lika mycket om att marknadsföra sig själv.

Alla marknadsföringsmetoder som presenteras i boken kan du genomföra gratis och bakgrunden till boken är följande:

Jag har under mitt yrkesliv jobbat som enmanskonsult och jag har varit VD för flera företag i olika storleksklasser – det största med ca 2500 anställda. Jag har dessutom som management-konsult och outplacementkonsult hjälpt många att komma igång med egna företag eller utveckla de företag de redan har.

Jag har i dessa olika roller själv använt mig av och även sett hur andra prövat alla möjliga marknadsföringsåtgärder. En del har misslyckats, andra har varit succéer och åter andra har jag sett hur man genom att pröva sig fram efter många misstag fått de ursprungliga idéerna att fungera genom ”trial and error”.

Jag hoppas att du slipper gå igenom alla de prövningar som andra tvingats till. Jag kommer i denna bok bara beskriva sådan marknadsföring som har lyckats.Boken innehåller många olika marknadsföringsmetoder. Jag har valt att beskriva en i taget men självklart får du det bästa resultatet när du kombinerar samtliga de metoder du själv väljer att använda dig av.

I Steg I beskrivs varför du bör ha flera hemsidor och varför och hur du bör publicera dig på YouTube, Instagram, SlideShare m.m. Korsmarknadsföring går ut på att du länkar fram och tillbaka mellan dessa olika medier.

Steg II handlar om vikten av att du skriver artiklar, gästbloggar, ger ut egna e-böcker m.m. När du valt vad du vill satsa på bland dessa olika möjligheter så bör du se till att du länkar till de verktyg du plockade upp i Steg I.

I steg III och IV går jag bl.a. igenom e-brev, bloggar och hur du kan marknadsföra effektivt genom sociala medier. Samma där - välj de metoder som passar dig och din verksamhet och när du kommit igång, se till att du länkar fram och tillbaka till de metoder du valt tidigare.Som om inte det vore nog?

I Steg V får du ytterligare ca 40 sätt att marknadsföra dig och ditt företag på som är gratis. Välj de bästa för dig, pröva dem, kör för fullt och glöm inte att kombinera dem med de du tidigare valt.Boken handlar om marknadsföring för både varor och tjänster. Jag använder mig av begreppet ”produkter” som ett samlings-begrepp för båda dessa. 



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer: