Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 7 april 2016

Att inspirera och inspireras

Att inspirera och låta sig inspireras
Just nu är det en intensiv föreläsningsperiod för mig. Jag reser land och rike runt för att inspirera elever att läsa och skriva. Jag tillåter mig även att inspireras under resans gång. Den här veckan har jag varit i Borås och träffat helt underbara elever i Viskaforsskolan. Att se dem sitta djupt fokuserade, utan att röra sig, utan att säga ett ord, i nästan en hel timma, lyssnande på mig, det inspirerar. Att därefter få höra deras kommentarer och förstå att jag har inspirerat dem, det ger en djup känsla av tillfredsställelse.


Borås och Viskaforsskolan
När jag anlände till Borås i måndags var det +18 grader och strålande sol. Jag var alldeles för varmt klädd, det insåg jag genast jag gav mig ut på promenad för att utforska staden. Mitt på stora torget stod påskpyntet fortfarande kvar.

Nästa dag var det dags att med hjälp av gps hitta ut ur Borås i morgonrusningen. Den här gången blev jag svettig av nervositet innan jag hade letat mig ut ur staden. Det var mycket pollen i luften och jag hade problem med att ta mig uppför den långa, branta backen till skolbyggnaden. Väl där fick jag ett varmt välkomnande.

Fyra föreläsningar senare var det dags att lämna skolan och alla inspirerande elever. Jag var trött, men nöjd. Det var många som ville passa på att träffa mig när jag var i Borås, min guddotter Linda var snabbast och vi stämde träff.

 Jag satt i receptionens oas och väntade på henne.

Vi gick på RAW-kafé och drack Smoothies. Jag valde brännässlesmoothies. Har plockat och torkat brännässlor som jag ska ha i mina smoothies här hemma. Supergott!

Borås utsmyckningar
Borås har återkommande konstutställningar, där konstnärerna får smycka stadens hus. Linda tog mig med på en två timmars rundtur i staden för att visa både stora och små magiska utsmyckningar.

Det här blev min favorit. En liten, liten utsmyckning, längst ned på en husgrund. Målat så det ser ut som om dörren är öppen.

Min guddotter, brorsdotter, Linda var en utmärkt guide i Borås kulturliv. Och ett mycket trevligt sällskap.

Det här var en mäktig fågel som sträckte sig utefter en hel byggnad. Tänkte på min bok Staden på andra sidan Fjäderpennan och Ödesfåglarna som är med i boken.

Det här var en mäktig målning som var svår att fånga, jag tyckte den gjorde sig bäst på avstånd.

"Ser du kvinnan i fönstret?" frågade Linda och jag tittade, utan att hitta henne. Linda pekade ut kvinnan, som även hon var ett konstverk.

Jag tror det var här jag tappade nyckelkortet till hotellrummet. Det fanns i samma ficka som mobilen, som jag ständigt plockade upp för att ta nya foton. Ibland åkte nyckelkortet med, men jag upptäckte det alltid, trodde jag. När jag skulle fotografera nästa gång fanns inte nyckelkortet kvar i fickan.

Färden gick vidare till ån, där jag hittade många härliga utsmyckningar, bland annat mannen vars överdel sticker upp ur vattnet...

...Pojken som sitter på bropelaren och fiskar...

...Bläckfisken och sjöodjuret som slåss.

Borås stadspark är vacker med allt sitt vatten.


 En kanin ser mycket skyldig ut, undrar vad den har hittat på för bus...

"En synvilla!" sa Linda om den här hästen och vagnen. Och det verkar inte vara bättre, för jag tog många kort på den här utsmyckningen, alla blev suddiga...

Den här lilla ledsna pojken i regnkläder är döpt till Ute. Alla som passerar honom klappar honom på huvudet. Det gjorde jag också, och smekte hans kind, för det var något alldeles extra med honom, något magiskt, som om en kraft bodde i den lille pojken. När jag berättade om honom för gymnastikläraren dagen efter, berättade han för mig hur han hade cyklat rakt på statyn en gång och fallit omkull. Nu minns jag den lille pojken av olika anledningar.

Linda lämnade mig vid Ute och tog bussen hem. Jag vandrade tillbaka till hotellet och fotograferade ännu en färggrann husvägg.
När jag närmade mig hotellet ljöd vackert klockspel från tornet och följde mig en bit på vägen. Klockan slog 18.00. Jag gick till mitt rum och satte mig för att arbeta med Döden på Island.

Nästa dag checkade jag ut från hotellet, körde till Viskaforsskolan och tog mig med lätthet uppför backen. Det hade regnet hela natten och regnade fortfarande. Allergin var mycket bättre och jag andades mycket lättare än dagen innan.

Tre intensiva, inspirerande lektioner gick alltför fort. När jag var tillbaka i lärarrummet för att säga adjö fick jag höra många fina kommentarer som lyfte mig. När jag därefter fick frågan om jag ville återkomma nästa år, blev jag ännu gladare, för då visste jag att jag hade lyckats inspirera eleverna och kanske även lärarna.

Jag älskar att inspirera och låta mig inspireras. Att leva i nuet och ta vara på varje ögonblick, att göra något gott och få medmänniskor att le, att få dem att känna att jag ser dem, att de är speciella, varenda en av dem, för varje människa är unik och förtjänar att synas och inspireras.

I onsdags bloggade jag lite om Borås på Kim M Kimselius Författarblogg.

Nu laddar jag om, skriver intensivt på mina böcker, inspirerad av alla ord, alla blickar, alla kramar från elever och lärare på Viskaforsskolan. En mycket inspirerande upplevelse.

Vad inspireras du av?

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva 2016/2017. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!