Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 5 augusti 2016

En författares vardag

En författares vardag
Ofta när jag blir intervjuad får jag frågan hur en vanlig dag i mitt författarliv ser ut. Jag svarar alltid "Det finns inga vanliga dagar, för ingen är den andra lik."

Visst, jag har som ambitioner att gå upp en viss tid, skriva ett visst antal timmar och sluta vid en viss tid, men det är sällan det händer.

Många tror att författare minglar omkring på fester större delen av sitt liv, skriver några timmar per dag och sedan njuter av livet. 

Trots ovanstående svar till journalisterna envisas de med att jag lämnar ett svar på hur en vanlig dag ser ut. Då kan det låta ungefär så här:

Jag går upp 5.00. Gör yoga. Ger hund och katter mat. Gör en smoothie. Tar promenad med hunden. Tar med mig smoothien till kontoret och besvarar mejl, bloggar etc i två timmar. Därefter skriver jag till lunch. Tar en timmas lunch. Skriver till 17.00. Lagar mat. Går ut med hunden. Sätter mig och läser research. Går och lägger mig 21.00.

Strukturerat och bra, eller hur?

Men riktigt så lätt är det inte. Ibland är mejlkorgen översvämmad av viktiga mejl och det tar hela förmiddagen. Jag får en inbjudan om ett evenemang med kort varsel och tackar ja och spräcker hela tidsplaneringen. Lunchen tar längre tid att laga än vad jag hade planerat och drar över på arbetstiden. Telefonen ringer och jag ger en telefonintervju. En efterlysning från Hjälp en journalist, får mig att fokusera på att skriva ihop något fängslande, istället för att skriva på boken. En ny idé dyker upp, ord som bara måste skrivas ned, som är så bra att jag vill fortsätta skriva på den boken direkt, istället för att avsluta den jag håller på med. Någon av djuren blir sjuka, veterinärbesök, långa resor, återbesök, rehab. Jag föreläser, långa resor, hotellboende, sena kvällar, tidiga morgnar, urtrött reser jag hem för att packa ny väska och ge mig iväg igen. Signeringar på olika orter i Sverige. Flyg som får benen att skaka och tårarna att bryta fram. Långa bilfärder i ensamhet tillsammans med en ljudbok där jag får uppleva hemska omkörningar och fasa för mitt liv. Skriver på hotellrum, på flygplatser, på tåg och funderar på boken under bilkörningen, när jag inte lyssnar på ljudbok. Förfrågningar om olika skrivprojekt och samarbeten som jag bara inte kan tacka nej till, trots att jag egentligen borde. Genast uppfinner jag ytterligare 24 timmar på dygnet och klarar av allt ändå.

För på något magiskt sätt lyckas jag alltid hålla alla bollar i luften och genomföra samtliga projekt, hur många de än är.

Tror det beror på min envishet och disciplin. Har jag bestämt mig ser jag till att genomföra det. Precis som den gången jag fick en stroke och låg halvsidigt förlamad. Jag hade kunnat ge upp och legat kvar. Men jag gav mig inte. Jag skulle skriva klart min bok. För att göra det var jag tvungen att få fingrarna att lyda mig, att få ögonen att röra sig och huvudet att vända på sig. Varje vaket ögonblick tränade jag och grät för att det inte gick, men så plötsligt rörde sig fingrarna och jag blev överlycklig. Till slut hade jag fått igång hela kroppen igen och fick klart min bok. Det var tanken på att få boken färdig som höll mig uppe i allt elände. Det, mitt jäklar anamma och min positiva inställning till livet.

Året runt skrev en stor artikel om mig och min Stroke i nr 28 2015. Det var jobbigt att berätta, ännu jobbigare att läsa om det. Men åh så glad jag är att jag inte gav mig utan kämpade på.
Ja, nu vet du lite mer om hur jag har lyckats skriva sex stycken böcker 2016. Lycka till med ditt eget skrivande.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 



Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

2 kommentarer:

  1. Otroligt vilket flow. Inte bara som författare utan hela livet. Låter som om du har magiska timmar utan gräns.

    Läste Stephen Kings bok om att "skriva". Nu förstår jag mitt problem. Det finns ingen dörr till min skrivarlya. Livet klampar in oavsett klockslag. Det ser inte skylten "Upptagen" utan sparkar av sig skorna i hallen, släpper jackan bredvid. Knackar mig på axeln eller rufsar om håret. Påminner om filmen som börjar strax eller maten i ugnen ...
    Funderar på att ta med mig skrivbordet och datorn till lilla blå rummet som har en rejäl bokhylla och en riktig dörr. Då kan jag stänga in ett flow med författandet.

    SvaraRadera
  2. Hej Maria

    Lite så är det nog. Och det är just det jag vill dela med mig av på mina skrivarkurser. Verkar som jag har lyckats för ni har alla skrivit magiska berättelser.

    Ja, den boken är bra. Ja, du måste absolut ha en dörr. När den är stängd ska folk förstå att de inte ska störa dig. Lycka till med ommöbleringen och skrivandet.

    Kram Kim <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!