Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 20 mars 2017

Läsarnas betydelse

Läsarnas betydelse

Utan läsare skulle jag inte vara författare, ganska självklart eller hur? Jag har trogna läsare. Många av dem har följt mig i tjugo år, blivit vuxna och själva fått barn. Deras barn introduceras sakteligen för mina böcker. Det är en märklig och helt underbar känsla.

Under alla år har jag varit noga med att hålla kontakt med läsarna. Jag besvarar alla brev och mejl, även om det ibland kan ta lite tid. Ibland har jag ingen möjlighet att besvara vanliga brev, eftersom avsändaren har glömt att sätta ut sin adress, trots att de avslutar brevet med "snälla, du kan väl svara på mitt brev".  Det gör mig lite ont att jag inte kan besvara breven, för jag vet att det kanske ligger mycket mod bakom att fatta beslutet att skicka ett brev till en "livs levande" författare.

Att jag satte "livs levande" inom citattecken beror på att det är ord jag ofta får höra när jag är ute och föreläser. "Tänk att få krama en livs levande författare." Ofta tror barn att författare är någon som levde för länge sedan. När de får veta att författaren faktiskt lever och att de själva kanske kan bli författare en dag, då händer något alldeles speciellt. De börjar läsa mer och de skriver.

Nu har jag förmånen att ha stor spridning bland åldrarna hos de som läser mina böcker. Den allra yngsta som har läst mina böcker själv var sex år. Ofta händer det att läsare i sjuårsåldern berättar hur mycket de älskar mina böcker. Jag brukar säga att vissa av böckerna passar för nio år och uppåt. Andra från tolv och uppåt, men så har jag en bok där jag alltid säger att man måste vara tretton år för att läsa, det är Den där dagen. Självklart vill alla som inte är tretton läsa just den...


Visst är det konstigt, att det som är förbjudet lockar mest?

Nå, tillbaka till åldrarna. Den äldsta läsare som har skrivit till mig var 98 år. Mellan 7 och 98 har mina böcker läsare i precis alla åldrar. Det tycker jag är helt underbart.

De vuxna läsarna träffar jag och tar en fika med när jag är på besök i deras stad, så även med de yngre läsarna, men då i föräldrarnas sällskap.

Efter några år får jag höra hur mycket det betydde för de när de var barn och fick fika med sin favoritförfattare.  Just då, när vi sitter där med varsin bulle och kopp te, blir det inte många ord sagda från de yngre. Då är det jag som får prata. Ibland är det svårt att hitta ord, eftersom jag sällan får svar. De är alltför blyga för att prata med mig.

Under min författarkarriär har jag mött oändligt många som har bjudit på sig själv, som stöttat och funnits där. Det är viktigt med sådana personer för att man ska må bra. Därför har jag alltid försökt att i min tur finnas där för mina läsare. Jag lyssnar på dem och tar till mig vad de säger. Och vet du... De älskar att bli sedda. Och de blir överlyckliga när jag lyssnar på deras förslag om vad jag ska skriva om. Här är en läsares ord:

"I mitt brev, gjorde jag en förfrågan till dig om du kunde skriva en berättelse om Titanic, där Theo och Ramona var huvudpersonerna. Jag kommer ihåg så väl att du skrev att du skulle lägga den idén på tankelistan kring böcker. Till min förvåning såg jag för några veckor sedan att du skrivit denna boken och gett ut den. Kan inte mer än och säga att jag är överlycklig och tacksam."

Det var inte bara den här personen som skrev och önskade att jag skulle skriva om Titanic, det var så många att jag slutligen skrev Skräckresan med Titanic. Den boken har vi tryckt om flera gånger.

Utifrån mina läsares önskemål har jag en serie fristående böcker som heter Theo- och Ramonaäventyr. Där blandar jag historiska äventyrsberättelser med fantasyberättelser. Till skillnad från de historiska äventyrsböckerna om Theo och Ramona, som enbart består av faktabaserade böcker, med faktadel. Något som jag även har i Theo- och Ramonaäventyr, om just den titeln är en historisk äventyrsbok.

Oj, det här blev en lång text. Hade bara tänkt berätta hur viktiga jag tycker att läsarna är, för utan dem skulle jag inte ha fått uppleva att fira tjugo år som författare i år, 2017.

Tack alla läsare för att ni har följt mig under så många år. I år väntar en överraskning till er alla. Den avslöjas i höst, i samband med Bokmässan i Göteborg. Jag hoppas du kommer dit. B09:20 är mitt monternummer. Tack för att du finns!




Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Här ser du några av de senast utkomna böckerna:
Döden på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Boken är spännande hela vägen från början till slut. Något som bidrar till spänningen är att Kim Kimselius är en mästare på cliffhangers. Nästan varje kapitel avslutas med en, och det går inte att låta bli att läsa nästa kapitel." Jenny Forsberg
Det osynliga folket på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

Mördande foto. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Gud vilken rysare!" Wattpad/alejon03
"En av världens mest spännande och bästa böcker tycker jag!" Wattpad/arongustavsson
Staden på andra sidan Fjäderpennan. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!