Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 23 mars 2017

Nya deckardrottningen? Boktips Skuggor av ljus av Åsa Persson

Nya deckardrottningen?
Skuggor av ljus av Åsa Persson

Det var så här det började
Jag vill inte på något sätt ta åt mig äran för den här prestationen av Åsa Persson, däremot vill jag berätta att hon gick skrivarkurs för mig 2014. När kursdeltagarna läste upp sina texter var det inte bara jag som häpnade över Åsas text. Samtliga deltagare sa till henne att hon var tvungen att skriva färdigt och skicka till förlag.

Åsa lyssnade och gjorde en överenskommelse med familjen, sedan skrev hon. Under tiden blev hon påhejad av mig. Jag får medge att jag tjatade en hel del på henne. För jag visste att hon kunde skriva och förtjänade att få sin berättelse utgiven. Jag rekommenderade förlag och höll tummarna.

Vid ett tillfälle skrev Åsa: "Det känns som om man skriver livstidskontrakt med dig om man har gått en av dina skrivarkurser."

Lite så är det nog. Jag engagerar mig i mina skrivkurselever och vill att det ska gå bra för dem.

För några veckor sedan var jag och Åsa på samma bokmässa i Olofström. Åsa debuterade med sin bok och jag var lika stolt som en mamma är över sina barn när de har gjort något bra. Åsas dotter, Amanda, sa att det var den bästa bok hon hade läst. Jag gick hem med ett eget exemplar.


Åsa Persson den nya deckardrottningen
Egentligen borde jag inte ha blivit förvånad när jag började läsa Åsas bok, för jag visste att hon kunde skriva. Men att hon kunde skriva med en sådan glöd och intensitet genom en hel bok på 296 sidor, det hade jag ingen aning om.

I mina bokrecensioner brukar jag säga att det är sträckläsningsböcker och då menar jag det. Men med Åsas bok var det något helt annat. Visst, det var en sträckläsningsbok, men det var också stört omöjligt att sluta läsa. Det gick bara inte. Hela tiden drev handlingen mig vidare. Jag förfasades, jag grät, jag skrattade, jag log och jag var med genom hela boken. Författaren höll mig fängslad vid vartenda ord, varje sida, varje karaktär, ja en riktig supersträckläsningsbok.

Camilla Läckberg har fått en stark konkurrent i Åsa Persson. Åsa är i mina ögon den nya deckardrottningen. Att göra en sådan debut är få förunnat. Det är som att tävla i OS för första gången utan att ha deltagit i en tävling någonsin, och ta guldmedalj direkt.

Nu kommer jag att piska på Åsa för att hon ska skriva en fortsättning.  Hon har anmält sig till fortsättningskurs hos mig i sommar, men jag undrar vad hon egentligen ska där att göra. Hon kan redan allt. Det skulle vara att få bort vissa ord, som t.ex. kolla, som dök upp frekvent i början. Eller att tro mer på sig själv, för Åsa förstår inte vilken oerhört skicklig författare hon är.

Camilla Davidsson har gjort en bejublad debut. Hennes manus fick jag möjlighet att läsa innan hon skickade den till förlag. Sträckläste berättelsen, men ger inte ut andras böcker och skickade henne vidare. Nu toppar hon listorna med sina böcker. Något jag tror Åsa Persson också kommer att göra. Lägg hennes namn och bok på minnet!


Skuggor av ljus av Åsa Persson
Det är svårt att förstå vad en människa kan lära sig att stå ut med för att överleva.

Ebba bor ihop med den unge Mattias, som är både elak, svartsjuk och manipulativ. Trots det är han hela hennes värld. För henne är det vardag att kallas fet och värdelös och ställa upp på sex närhelst han vill.

Polisen Kåre har fastnat i sorgen efter sin fru och överlevt en svår olycka på jobbet. Det han minst av allt önskar sig och behöver i sitt liv är någon som öppnar hans inre för omvärlden.

Två sargade själar möts. Den ena har aldrig fått uppskattning för något i sitt liv och den andre har mist allt han haft.

Skuggor av ljus är en roman av utanförskap, sex och våld. Och att bejaka det som gör minst ont av helvetets olika nyanser. Sanning och förnekelse glider samman och blir ett. Vägen ut går genom fienden. Men är det som står att vinna värt priset det kostar att nå dit?

Åsas personporträtt är så starka att hon får mig att hata Mattias, att vilja ge honom en omgång, tala om för honom vilken skitstövel han är. Det får mig också att vilja ta Ebba i famnen och tala om att hon visst duger som hon är. Hon behöver inte ställa upp på allt hennes fästman vill. När han börjar prata om bröllop, följer Ebba hans planer, utan att protestera och jag vill bara skrika åt henne att ta sig ur förhållandet så fort hon får en chans.

Boken är mer än en berättelse om Ebba och Kåre. Skickligt binder Åsa Persson ihop många trådar som för fram till en storstilad upplösning.

När jag lägger ifrån mig boken känner jag en stor tomhet. Jag måste läsa det sista kapitlet igen. Egentligen vill jag läsa hela boken ännu en gång, men det finns det inte tid till. Nu måste jag få Åsa att inse vilken fantastisk författare hon är och se till att hon skriver fortsättningen. För jag är övertygad om att det är fler än jag som väntar på att få läsa mer om Ebba och Kåre. Eller vad som helst Åsa skriver. Jag sällar mig till Åsa Perssons fanklubb. (Kan man bli fan till ett fan?)

Läs boken, läs boken, läs boken!!!



Den får tio stjärnor av fem möjliga... ;-)


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus, Bookoutlet.se och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Här ser du några av de senast utkomna böckerna:
Döden på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Boken är spännande hela vägen från början till slut. Något som bidrar till spänningen är att Kim Kimselius är en mästare på cliffhangers. Nästan varje kapitel avslutas med en, och det går inte att låta bli att läsa nästa kapitel." Jenny Forsberg
Det osynliga folket på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

Mördande foto. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Gud vilken rysare!" Wattpad/alejon03
"En av världens mest spännande och bästa böcker tycker jag!" Wattpad/arongustavsson
Staden på andra sidan Fjäderpennan. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!