Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 juni 2017

Ariton Förlags sextonde novelltävling

Ariton Förlags sextonde novelltävling

Sommaren är skrivtävlingarnas högtid. Då är det många skrivtävlingar. Här kan du se samtliga utlysta skrivtävlingar. Läs mer om Ariton Förlags 16:e novellantologi.

Nu är det dags att vässa pennan för Ariton Förlags 16:e novellantologi. Vare sig du är utgiven författare eller om du hittills endast skrivit för byrålådan är du välkommen att bidra med din berättelse för eventuell medverkan i boken.

Temat för novellantologin med titeln ”Över en fika i Svea Rike” är SÅDANT SOM SKRÄMMER OSS.

Bakgrunden till detta tema är att jag har under en längre tid upplevt att i stort sett alla människor i vårt samhälle bär på rädsla. Både på ett individplan (som exempelvis att vara orolig för vad andra ska tycka och tänka om en, oro för att pengarna inte ska räcka, ängslan för att bli uppsagd från jobb eller bävan för att ens partner ska lämna en) och samhällsnivå (som en kollektiv rädsla för att Sverige tar emot för många asylsökande och vad det gör med vårt samhälle lika väl som rädsla för normaliseringen av partier som SD – jag upplever båda sidor lika rädda).

När någon är rädd tar den personen dåliga beslut.

Jag vill lyfta fram alla dessa rädslor och samla dem i en novellantologi om rädsla i dagens Sverige. Förutom huvudtemat ska åtminstone en del av handlingen ska utspela sig över en fika. Om din huvudperson fikar ensam eller tillsammans med andra har ingen betydelse. Det spelar heller ingen roll var fikastunden äger rum. Det kan lika gärna vara hemma, på ett café eller personalrummet som hos en vän, i skogen eller vid en picknick.

För mer information om riktlinjerna för novellen läs vår FAQ. Vänligen skicka din novell till e-post info@ariton.se senast 2 juli 2017 kl 23.59 för att vara med i uttagningen.

Ariton Förlag ger ut böcker inom personlig utveckling. Vi fokuserar på berättelser som berör som vi sprider genom böcker, artiklar i våra fem webbtidningar, webbradio och webb-tv.

Petra Ariton
Förlagschef
info@ariton.se
 
Här kan du se samtliga utlysta skrivtävlingar

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

 
Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.




Copyright Kim M. Kimselius 


 

7 kommentarer:

  1. Tack, Kim!

    Den ska jag delta i och jag har tipsat en vän.

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per

    Åh, vad roligt att höra :-) Ibland undrar jag om någon skickar in till alla de skrivtävlingar jag tipsar om. Varje år tänker jag att jag ska skicka in något, men tiden räcker inte till. Har alltid någon bok på gång.

    Lycka till!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Kim!

    Jag kom på en idé som passar just till den. Det får bli under midsommarhelgen. Nu på jobbet skriver jag till en annan "skrivartävling", med andra ord, en konferens som har accepterat mitt utkast och vill ha den slutgiltiga artikeln i slutet av månaden.

    Nåja, du har ju ett annat sätt att ta hand om dina alster, ett etablerat förlag.

    Per

    SvaraRadera
  4. Hej Kim!

    Har du skrivit några tips om att skriva dialog? Jag tycker att det blir tjatigt med "sa Nils" och "svarade Lisa" hela tiden, så jag skrev något sådant till var tredje replik för att läsaren ändå ska hänga med. Jag ska kolla i några böcker vilka alternativ som jag tycker är bra.

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
  5. Hej Per

    Vad kul att du skriver under midsommarhelgen till tävlingen. Lycka till! Härligt med ditt accepterade utkast. Det innebär att du har mycket att skriva framöver.

    Det finns många olika sätt. Du kan bland annat avsluta ett stycke med att skriva: Linda lutade sig fram och viskade i Roberts öra.
    "Vill du veta min hemlighet?"

    Du behöver inte alltid tala om vem det är som säger vad, inte om det är tydligt vem det är som pratar. Tänk bara på att inte låta det bli långa dialoger utan att läsaren vet vem som säger vad, då är det lätt att tappa bort sig.

    Lycka till med alla dina projekt!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  6. Hej Kim!

    Tack för exemplet! Det är bra att lägga in något lite annat som händer. Det gäller att skapa variation utan att läsaren kan tappa bort sig eller tycka att det blir för underligt. Det är ju samma sak med synonymer. Jag ska titta på olika böcker och se hur de gör.

    Få se vilka lärdomar från skönlitteraturen jag kan använda när jag skriver facklitteratur.

    Per

    SvaraRadera
  7. Hej Per

    Ja, det är alltid svårare med facklitteratur. Hoppas du lyckas lösa det!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!