Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 15 juni 2017

Nu är snart min fyrtiofjärde bok klar

Nu är snart min fyrtiofjärde bok klar

"Hur hinner du skriva så många böcker på ett år?" var en av de frågor jag fick på presskonferensen i måndags.

Egentligen vet jag inte, även om jag är den rätta personen att svara på frågan. Böckerna växer fram av sig själv. Orden kommer så lätt. Oftast skriver jag lika fort som jag tänker, speciellt när jag är i ett flöde, eller i slutet av en bok. Då händer det som inte får hända: datorn låser sig och raderar ett helt kapitel. Det hände mig häromdagen. Jag har autospara, jag sparar manuellt ofta, ändå hade den tagit bort hela sista kapitlet. Det var när jag skrev det allra sista ordet på när datorn suckade av trötthet och lade av.

Någonstans borde texten finnas tänkte jag, men inte. Datorn hämnades för mitt ivriga tangentsmattrande och raderade kapitlet, som var sparat. Vi har en idé om det, min man och jag, att förmodligen har datorn autosparat i samma ögonblick som jag skrev som allra snabbast och då blev det kaos i datorns hjärna.

Kanske är det för att jag skriver lika snabbt som jag tänker som gör att jag hinner skriva många böcker per år? Eller så är det på grund av min oändliga fantasi, eller kanske det beror på skrivglädjen? Vad vet jag?

Nu är det bara att läsa igenom Äventyr i Uddevalla en sista gång innan den ska iväg för korrekturläsning. Sedan kastar jag mig ivrigt över nästa bok som bubblar inom mig.

Nuförtiden har jag en liten hjälpreda, Kiara.
Hon ser till att jag inte lämnar stolen förrän hennes 3-timmars pass av sömn är över. Det är bara att skriva på.

Årets nästa böcker är redan inplanerade, omslagen ska beställas. Researchresor bokas. Men innan dess väntar en intensiv sommar och höst. Nu närmast har jag boksläpp på Mysteriet med Guldgubbarna i Ronneby på lördag. Därefter väntar fyra skrivarkurser i sommar, och en på hösten under höstlovet. Jag ska föreläsa, resa till Island för boksläpp där. Vidare till Uddevalla för boksläpp av den här boken, direkt till föreläsningar. Sedan är det bokmässan i Göteborg. Hemkommen därifrån packar jag om väskan och reser på researchresa.

När jag tänker på vad jag skrivit ovan, tycker jag frågan om hur jag hinner skriva så många böcker per år är berättigad. För jag är nästan aldrig hemma. Men när jag väl är det, eller sitter på ett hotellrum, då smattrar tangenterna så att datorn bryter ihop och går in i väggen.

Ha en fin dag! Det tänker jag ha :-)

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

 
Copyright Kim M. Kimselius   
 
Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

 
Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!