Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 16 januari 2018

Bästa sättet att skriva en bok

Bästa sättet att skriva en bok

Det är en fråga jag ofta får. För mig är bästa sättet att skriva en bok att skriva om något jag brinner för att berätta. Något jag vill veta mer om. En plats jag vill resa till och utforska.

Just nu håller jag på med Tsunamikatastrofen i Lissabon. Det känns som jag har hållit på med den i all evighet, men egentligen inte. Det är bara det att berättelsen har levt inom mig i flera år. Nu sitter orden längst ut i fingertopparna och bara rinner ur mig. En härlig känsla.

Det är bästa sättet att skriva en bok. När du känner att du inte vill sluta jobba för dagen, när du längtar efter att dagen ska gry så du får fortsätta skriva. När inget annat existerar än boken du just håller på med. Oavsett vad du än gör är berättelsen där inne i huvudet och pockar på uppmärksamhet.

Boken är snart klar. Visst låter det bra och helt fantastiskt? Men när jag har skrivit färdigt berättelsen väntar mycket arbete med att lägga in mer miljöskildringar, fakta, etc. När allt det är klart är det två böcker som väntar på min uppmärksamhet: 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär och Den magiska porten vid Färgargården. Men de tänker jag inte på nu, för just nu, i det här ögonblicket, befinner jag mig i Lissabon tillsammans med Theo och Ramona och alla de andra personer du kommer att få möta när du läser boken.

Snart! Snart är boken klar och då vet jag att jag kommer att fyllas av samma tomhet som jag alltid gör när jag lämnar en kär vän, en berättelse som legat inom mig under många år. Jag tillåter mig inte att sörja och längta tillbaka, utan kastar mig över nästa berättelse.

Men inte än. Ännu ett tag får jag tillbringa i Lissabons värme, medan stormvindar viner runt husknutarna.

Jag älskar att vara författare! Har jag sagt det?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!