Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 17 januari 2018

Deadline gör dig effektiv

Deadline gör dig effektiv

Jag är aldrig så effektiv som när jag har mycket att göra och har en deadline framför mig. En tid att hålla.

Det är så lätt att skjuta upp det man ska göra till någon annan dag, eftersom man har tid. Men har man ett mål, en deadline då har du något att jobba mot och ser till att bli klar.

Jag skulle aldrig kunna prestera mellan fyra och sex böcker per år om jag inte satte upp deadline för dem. Ju snävare, desto snabbare skriver jag. Hur otroligt det än låter kommer orden direkt jag sätter mig vid datorn, ofta "drömmer" jag fram dem.

Att ha deadline ger dig en extra knuff mot att lyckas med din bok.

Delmål
Det gäller att dela upp din deadline i delmål.
När stommen på berättelsen ska vara klar,
när du ska vara klar med granskning och har lagt till miljöskildring med mera,
när boken ska gå iväg till korrekturläsaren och
när berättelsen ska gå till tryck.

Ny bok
Att ha en ny berättelse som väntar på dig medan du skriver ger dig extra kraft i skrivandet. I alla fall är det så för mig. Jag vill skriva klart för att kasta mig över nästa bok och nästa och nästa...

Oftast har jag flera böcker på gång. När idéerna dyker upp skriver jag på just den boken.

Att ha många böcker på gång samtidigt blir en vana med tiden. Det kan vara svårt i början, men med tiden blir det allt lättare. Testa!

Med deadline i sikte har jag skrivit runt sju kapitel varje dag på Tsunamikatastrofen i Lissabon. De sista kapitlen finns i huvudet, bara att skriva när jag är klar med detta blogginlägg.

Sätt igång!
Vad väntar du på? Sätt igång och skriv. Skjut inte upp det längre utan börja idag!

Lycka till!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!