Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 7 april 2018

En annan Alice av Liane Moriarty

En annan Alice av Liane Moriarty



En annorlunda bok som inte gick att sluta lyssna på. Starka personporträtt, fascinerande handling och ett önsketänkande om att allt skulle gå bra, fick mig att lyssna i ett sträck. Det här är en av de bästa böcker jag har lyssnat på den senaste tiden, och jag har lyssnat på många bra böcker. Historien är så annorlunda och otrolig att man inte kan annat än vilja veta hur det går. Rekommenderar varmt boken och alla andra böcker Liane Moriarty har skrivit. Alla uppslukar dig, böckerna är oförutsägbara, gripande, spännande och berörande. Dessutom otroligt bra.

I En annan Alice bjuder Liane Moriarty på samma vinnande blandning av igenkänning, humor och allvar som i succéerna Öppnas i händelse av min död och Stora små lögner (boken bakom HBO-serien Big little lies).

Alice Love vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där. Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare - hon har tydliga ärr efter ett kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde.

En annan Alice är en roman om chansen att få göra om och göra rätt. När Alice vaknar upp på gymmet är hon 39 år, inte 29. Hon tror att hon är nygift, störtförälskad i sin man och gravid med sitt första barn, men egentligen är hon trebarnsmamma och mitt i en uppslitande skilsmässa. Tio år har fullkomligt raderats från hennes minne - ett årtionde då hon uppenbarligen fått för sig att bli träningsfanatiker, då hon glidit ifrån sin älskade man Nick, då hon förlorat närheten till sin syster och på något sätt tappat bort sig själv. Alice måste hitta tillbaka till sina minnen, och till den hustru, dotter, vän och syster hon en gång var.


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!