Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 5 april 2018

Så här blev omslaget till Tre Hattars tredje bok om Samarbete

Så här blev omslaget till Tre Hattars tredje bok om Samarbete



Tre personer som skriver en bok ihop, är det möjligt? Ja, det är fullt möjligt. Det är en av de saker vi berättar om i 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär. Tre helt olika individer ska bestämma innehåll, omslag, rubrik och framför allt färg på omslaget.

Även om vi är väldigt olika vet vi vad som är bäst för att boken ska synas, det är vi eniga om. Om du tittar noga på M:et på Samarbete i bokens rubrik, ser du att det är två personer som håller varandras händer. Jättefint, heller hur? Lennart Guldbrandsson och jag kom på samma idé, Lennart gjorde M:et och Jan Kimselius gjorde omslaget. Kristina Svensson är den som bestämmer vad varje bok ska handla om och kommer med färgförslag. Oftast fastnar Lennart och jag för den färg hon har tyckt till om och vi skriver vad hon säger åt oss att skriva om.

Just det här omslaget var extra svårt att bestämma färg på, visst, det skulle vara gult, men vilken gul färg? Du minns kanske att jag frågade dig om det för några månader sedan. När boken är tryckt kommer vi att dra en av alla dem som kom med åsikter. Den personen blir en av de första som får läsa boken.

Bilden är tagen på Bok och Hav förra året i Karlskrona. Vi står på trappan vid Blekinge museum. Jag minns inte riktigt hur vi hamnade där, men vi hade turen att få hjälp att ta foton när vi poserade i trappan. Vi tänker alltid i "bokomslag" när vi är tillsammans, eftersom vi oftast bara träffas en gång om året, om ens det. Vi har desto mer kontakt över nätet.

Om du tvivlar på ifall samarbete är något för dig, är jag övertygad om att du kommer att ha ändrat åsikt efter att ha läst boken. Men det kanske du redan har gjort efter att ha hört hur bra mitt samarbete med Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson går?

Här kan du läsa tidigare inlägg om 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär. (OBS! Det här inlägget kommer automatiskt att ligga överst bland alla de tidigare inläggen.)

Ut och leta upp samarbetspartner!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!