Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 juli 2018

Årets andra Eget skrivande kurs på Färgargården

Årets andra Eget skrivande kurs på Färgargården

Ny helg och nya deltagare. Oj, så få vi blev. Först blev det avbokningar på grund av att andra saker kom emellan. I sista stund insjuknade två av deltagarna och från att ha varit åtta deltagare var det med ens bara tre. Eftersom två av dem kom långväga ifrån och redan var på väg när vi fick sjukbuden, var det för sent att ställa in kursen.


Du kanske kan ana hur jobbigt de här tre hade det, när allt mitt fokus låg på dem och deras skrivande. De fick kämpa, skriva om och skriva nytt. Men roligt hade vi och skrattade hjärtligt hela tiden, förutom när de lät sig uppslukas av orden och skrivflödet.

I år var Tudor med i kurslokalen för första gången. Det blev till att städa rejält för eventuellt allergiska deltagare de kommande helgerna. Om du inte vet vad som har hänt kan jag berätta att Tudor gick igenom en glasdörr i onsdag och det blev rena blodbadet hemma hos oss. Vi åkte till veterinären som sydde honom. För säkerhets skull ville jag ha honom nära och han verkade nöjd med att få vara med. Kiara var däremot ledsen för att hon fick vara hemma varje dag.

Marie Robé skriver flitigt och låter sig uppslukas av orden. Hon är med i den senaste boken Den magiska porten vid Färgargården.

"Efter ännu en härlig och inspirerande helg, är jag helt säker på att jag återkommer på skrivkurs även nästa år. Att i några dagar få ägna all energi åt ord och skrivande, i gemenskap med människor med samma intresse, är fantastiskt. Kim bjuder, som vanligt, på alla tips och råd han kan komma på. Hennes erfarenhet som författare, eget förlag, är ovärderlig för en nybörjare som jag. Kim har dessutom, detta året, sått ett väldigt spännande frö, där jag är oerhört nyfiken på resultatet. Stort tack för i år!" Marie Robé

Även Tuula Löfborg är med i den tredje boken som utspelar sig på Färgargården, novellsamlingarna som kursdeltagarna skriver tillsammans.

"Skrivarkursen sommaren 2018 har berikat mig på flera sätt. Jag har för första gången i mitt liv hållit en bok där jag bidragit med texter i min hand. Den känslan är ovärderlig. Jag gömmer den i den skattkammare där mina finaste minnen förvaras. Jag har blivit lyft och uppmuntrad för mina texter. Dessutom en rad med goda råd att använda i mitt fortsatta skrivande. Jag har även kunnat vara mig själv, känt mig trygg. När jag har varit rädd för spökena har jag känt mig respekterad och omhändertagen. Den mat som serverats har varit superb och min gom har faktiskt sjungit en liten hyllningstrudelutt till måltidens ära. Jag har verkligen uppskattat guldkanten med blåbär, moringa, hallon etc. Första natten låg jag och lyssnade till husets röster, men de följande nätterna vaggades jag snabbt till ro. Jag har rent ut sagt njutit, av skrivandet, miljön och sällskapet. Något av det allra bästa har varit att jag har fått nya vänner. Nu väntar nya projekt och jag tycker att det ska bli så kul och SPÄNNANDE!" Tuula Löfborg

Marianne Toftebjörk är inte med i årets novellsamling, däremot de två första, Färgargårdens andar och Morden på Färgargården.

"Fantastiskt med all hjälp och allt stöd. Med bara tre i gruppen har vi fått oerhört mycket respons, både från Kim och varandra. Börjar tro på mitt skrivande (efter fyra års kurser). En härlig känsla." Marianne Toftebjörk
Med endast tre kursdeltagare blev det mycket intensivt. Hela tiden diskuterades det och skrevs anteckningar. Berättelser lästes upp och det blev många applåder och goa skratt.

Att bygga upp en berättelse med Gula Lappar, som jag berättar om i Grundkursen, samt i mina böcker Att hitta glädje i skrivandet och i Att skriva med glädje, var något den här gruppen tyckte var extra roligt och höll på till sena kvällen. Allt för att överraska mig när jag kom dagen därpå.


Jag hoppas att alla tre vill vara med i den fjärde Färgargårdsboken, Historiens vingslag runt Färgargården.

Ännu en skrivkurshelg är avslutad, en annorlunda sådan, eftersom det bara var tre personer. Jag trodde att det skulle bli lättare, men det var tvärtom svårare att bara ha tre personer. En sak är jag dock övertygad om, de här tre personerna kom varandra riktigt nära under kursen och jag hoppas få se dem på ännu en Eget skrivande kurs nästa år.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!