Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 18 juli 2018

Känslorna kröp innanför huden på mig när jag läste Döden på Island

Känslorna kröp innanför huden på mig när jag läste Döden på Island

En fråga jag ofta får är: "Vilken är din bästa bok?" Jag älskar alla mina böcker, men vissa älskar jag lite mer. Döden på Island är just en sådan bok. Den är skriven med vånda, med många tårar, med glädje och kärlek till Island och landets historia. Så jag grät när jag skrev boken. Älskar omslaget, där personerna befinner sig i Thingvellir, en magisk plats på Island, eftersom landet delar sig där, en liten bit varje år, på grund av de båda kontinentalplattorna som drar åt olika håll.

Leila Bramkvist recension av boken hittade jag igår när jag gick igenom mina inkorgar, som alltid innehåller runt 1000 mejl, trots att jag dagligen försöker besvara så många som möjligt. Det här var en glad överraskning, ett år gammalt mejl, med en otroligt fin recension av min älskade bok Döden på Island. Har du också läst boken? Vad tyckte du isåfall om den? Jag är nyfiken och vill veta!



"Jag har läst en mycket spännande och gastkramande berättelse om ”Theo och Ramona”, som med sina vänner och hunden Pluto kommer till Island på sin tidsresa. 

Tempot är högt. Detta gör att både historik och miljöskildringar smyger sig in utan att det någon gång blir tråkigt. Är tyvärr inte så intresserad av historia men har börjat upptäcka att genom Kims sätt att skriva så får jag det per automatik.

Miljöskildringarna gör att jag satt Island på min lista över ett land som jag skulle vilja besöka.

Det som berörde mig mest var känslan av att en bok med så mycket sorg och hur man hanterar sorgen, ändå kan vara så hoppfull. Den nära vänskapen och kärleken sätts på prov flera gånger, vilket gör att känslorna tar tag i en. Skuldkänslorna ligger och pyr som en glöd.

Ändå offrar vännerna sig för varandra även om de sker på olika sätt.

Jag ville också ställa mig och skrika av sorg. Känslorna kröp innanför huden på mig. Det var en bok som berör på många sätt. Jag rekommenderar den. Läs den!"
 
Med vänlig hälsning Leila Bramkvist

Tack Leila för den jättefina recensionen.

Vill du veta mer om Island kan du läsa om det här och se mina foton från signerings- och föreläsningsresorna i landet:

ISLAND September 2017 var jag på Island för boksläpp av min bok Svarta Döden på isländska, Svartidudir. En magisk upplevelse. Har redan blivit bokat för att komma tillbaka maj 2019, med ännu en bok om Island. Du har väl inte missat Döden på Island och Det osynliga folket på Island?
Blogginlägg från min resa till Island 2017:Island i mitt hjärta.
Föreläsning i Hella och Selfoss Island.
Vulkanen Hekla och Lavacenter på Island.
Lava på Hemön Island och boksignering. 
Det kommer fler blogginlägg om den här resan, har bara inte hunnit, det har varit en hektisk höst. 
 

 
Hösten 2013 var jag tillbaka på Island, då var det dags för min femte bok, Riddarsvärdet, att komma ut där. Men det var inte förlaget som hade bjudit in mig, utan Nordens Förening som tog mig runt Island på en föreläsningsresa. Här kan du läsa om resan och se många fantastiska foton på Islands underbara natur.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2013:
Island är en magisk plats som väcker fantasin.
Akureyri på Island är en fantastisk plats.
Heta källor, Myvatn, Godafoss, Dimmurborgir och mystik på Island.
Föreläsningar i undersköna Akureyri på Island.
Vikingamuseet i Reykjavik.

Hösten 2009 var jag på Island i samband med att min bok Tillbaka till Pompeji släpptes på isländska (Aftur til Pompei). Här kan du följa min resa över halva Island och se många av de foton jag tog och en liten kort filmsnutt. Jag har även bloggat om min resa efter att jag kom hem, där hittar du fler och andra foton.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2009: 
Kimselius är på väg till Island 
Första dagen på Island 
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir 
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse 
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer  
Femte dagen på Island Reykjavik 
Sjätte dagen på Island Golden Circle 

Blogginlägg om Island med många foton:
Island Pingvellir Golden Circle

Blogginlägg om Vulkanen Eyjafjallajökull:
Eyjafjallajökull på Island har fått utbrott 

Onormal tystnad på grund av vulkanutbrottet 
Vulkanförfattaren 
Vulkanaskan kväver mig 

Filmer från Island:
Filmsnutt från Island 


I maj 2019 ska jag tillbaka till Island för ännu ett boksläpp av mina böcker översatta till isländska. 

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Bokus.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

 
Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!