Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 20 augusti 2018

Har du någon magisk skrivplats det har jag

Har du någon magisk skrivplats? Det har jag

Det behövs en magisk plats för att skriva, eller hur? Det spelar ingen roll hur rörigt jag har det på skrivbordet, jag trivs ändå i min skrivarlya. Högarna försvinner sakteligen, eftersom jag har som ambition att ta lite i taget, istället för att lägga ner flera dagar på att röja. Då skulle jag aldrig få skriva, och skriva är det viktigaste, eller hur?

Att hitta sin magiska plats är ibland inte så lätt och ibland finns den bara där. När jag var och tittade på det här huset för första gången, bestämde jag direkt jag klev in i det här rummet, att det var min skrivarlya. Orden satt liksom i väggarna. Har du upplevt något liknande?

Att dessutom ha samtliga mina utgivna böcker på tre hyllor, som snart är fyllda till brädden, det känns mäktigt. Där finns ju inte bara de svenska böckerna, utan även de utländska, samt de olika utgåvorna av varje bok. Dags att skaffa ännu en hylla!

När skrivkursdeltagarna kommer in på Färgargården upptäcker jag direkt när de hittar sin skrivplats, de har samma varje år, för de kommer tillbaka, mina underbara elever.

I helgen hade jag skrivförbud, enligt maken. "Du måste vila någon gång!" sa han och jag gjorde honom till viljes. Inte för att jag behövde vila från skrivandet, utan för att jag ville umgås med honom. Dessutom är det så mycket att ta hand om från växthus och trädgård just nu, vilket innebär att jag verkligen behöver helgen för att hinna ikapp.

Men när jag kom upp i skrivarlyan igår, söndag, fylldes jag av ord. När jag satte på datorn och lade ut blogginlägget, ville fingrarna skriva mer, mer, mer. De riktigt ropade åt mig att inte sluta skriva. Jag fick verkligen stålsätta mig för att inte försvinna bort bland orden på min magiska skrivplats.

Jag blir rörd när skrivkursdeltagarna ställer iordning en skrivplats när de kommer hem, fotograferar och inspirerar varandra. Det kan vara ett litet hörn av köksbordet, ett skrivbord, i ett soffhörn. Det viktigaste är att var och en har hittat sin magiska skrivplats. Har du hittat din? Jag har hittat min!

Till slut ska det nog vara rätt så tomt på skrivbordet, eller vad tror du? Maken tror att jag bara kommer att fylla på skrivbordet igen, så fort jag nått ner till skrivbordsytan. Risken är stor, men jag ska försöka bättra mig.

Har du ännu inte hittat din skrivplats, se till att hitta den, för då går skrivandet betydligt lättare. Skriv på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!