Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 8 december 2019

Häxeld av Ulla Adamsson

Häxeld av Ulla Adamsson


En härlig bok om häxor och magi. Jag har haft ett leende på läpparna genom hela boken. Mycket välskriven och bearbetad. Ibland har tankarna kommit till Femböckerna av Enid Blyton, inte för att skrivsättet är speciellt likt, men för att de ständigt äter i den här boken, precis som i Femböckerna.

Ulla Adamsson är en ny stjärna i författarskaran och jag väntar med spänning på fortsättningen. Nu har jag lärt känna huvudpersonerna och skurkarna, nu väntar ny jakt i nästa bok, kan jag tänka mig.

Berättelsen var spännande och handlingen förlagd till Töreboda där författaren bor. Du som bor i närheten kommer att känna igen dig i berättelsen, något som säkert är meningen.

Huvudpersonen är Saga, en härlig ung kvinna som är en häxa, något som generationer bakom henne också har varit. Hon har kontakt med sina tidigare avlidna häxsläktingar. Hon kan bota med örter och tala med djuren. Hon har en stark känsla för vad som är rätt och ställer upp för sina vänner och alla andra.

Ulla Adamsson har gått skrivarkurs hos mig några gånger på Färgargården i Eringsboda. Jag känner igen många av Sagas karaktärsdrag ifrån Ulla, som också är en person som är mån om att andra ska ha det bra.

Jag njöt av vartenda ord i boken, som var en fröjd att läsa. Det känns som om jag har varit i Töreboda med omnejd och blivit en av Sagas vänner.

Du behöver inte tycka om magi och häxor för att tycka om den här boken. Det här är en bok man mår bra av helt enkelt. Läs den!




På Valborgsmässoafton år 1018, föds, på Sicilien, fyra systrar med magiska krafter. Tre blir goda, en blir ond. För att skydda magin och hela mänskligheten från mörker och ondska, spred de tre goda systrarna ut sig till olika länder i världen. Med sig hade de fyra magiska föremål.

År 2017. Tvingas Saga, släkting i rakt nedstigande led från en av systrarna, att lära känna sig själv för att kunna använda sina magiska krafter när hon blir hotad. Tre främlingar flyttar in i Töreboda samtidigt som två av hennes vänner försvinner. Hon tvingas välja mellan gott och ont, ljus och mörker för att skydda en av de fyra magiska föremålen, Skuggornas bok, och de människor hon älskar.

Häxeld är första delen av fyra i Fantasy serien Arvet från Sicilien.
Genren är magisk realism. Böckerna handlar om forntida häxors arv, magi och trolldom, kampen mellan gott och ont, naturväsen, oknytt, kärlek och vänskap över alla gränser.
 


Boken får fyra stjärnor av fem möjliga.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!