Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 15 februari 2011

Boktips: Flickan från ovan

I helgen såg jag en mycket bra film: Flickan från ovan. För många år sedan läste jag boken och blev mycket fascinerad av den, för den var så annorlunda, välskriven och spännande.

Eftersom boken är mycket annorlunda trodde jag inte att de kunde göra en bra film av boken, men de hade faktiskt lyckas. Samtidigt tror jag att man måste läsa boken för att förstå filmen, för min man tyckte inte alls att filmen var bra.

Här hittar du länk där du kan se trailer från filmen och läsa lite om den.

Tycker inte alls om det nya bokomslaget, för det överensstämmer inte med bokens värme. Då är filmbilden mycket bättre.
Beskrivning: Susie Salmon är fjorton år gammal och upplever just sin första förälskelse då hon blir våldtagen och mördad av en granne. Från sin utkiksplats i himlen kämpar hon med att acceptera sin död, medan hon fortfarande klänger sig fast vid det hon förlorat, de levandes värld. Under många år följer hon sin familj i dess sorgearbete, liksom mördarens förehavanden och polisens arbete med hennes fall. Tills den dag hennes önskningar ser ut att gå i uppfyllelse.
Trots att bokens tema är så grymt är Susies berättelse ljus och med en kärleksfull och humoristisk ton. Alice Sebold visar oss i denna underbara roman hur en tragedi kan slå sönder en familj, men också hur den kan sammanföra den igen.

Hör gärna av dig och berätta vad du tycker om boken/filmen när du har läst/sett Flickan från ovan.


Kramisar Kim

10 kommentarer:

  1. Kanske filmen är bättre. Jag tyckte att boken var så tråkig så jag kunde inte ens avsluta den, och det händer sällan...

    SvaraRadera
  2. Jag har både sett filmen och läst boken. Båda är absolut lika bra tycker jag :) Väldigt sorglig och hemsk, men ändå bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Nina
    Jag älskade boken och tyckte lika mycket om filmen, speciellt de delarna när hon var "där ovan", mycket fantasifullt och färgrikt.
    Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Härligt! Håller med dig, sorgligt, hemskt och mycket bra! Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jag trodde att boken skulle vara alldeles gräsligt hemsk men den var ju ändå positiv på sitt sätt. Jag har inte vågat se filmen av rädsla att bli besviken, men nu känns det som att jag ska testa...

    SvaraRadera
  5. Jag har varken läst boken eller sett filmen men den låter så intressant att det måste jag absolut göra! Tack Kim!

    SvaraRadera
  6. Hej Karin
    Tycker absolut att du ska testa, filmen är fin, med samma värme som boken. Kram Kim

    Hej Monika
    Tycker absolut du ska testa boken. Den är väldigt annorlunda och fint skriven. Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att boken var fantastiskt bra och ser fram emot att se filmen.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej Anneli
    Berätta vad du tycker om filmen när du har sett den. Ska bli spännande att se om du tycker den är lika bra som boken. Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Kim, har du läst 'Någon Annanstans'
    av Gabrielle Zevin?
    Om inte, så gör det. JAg kan säga att det inte är den bästa boken jag har läst. Men handlingen är bara helt fanastisk...

    SvaraRadera
  10. Hej Jenny
    Nej, den har jag inte läst. Men nu har jag skrivit upp den på min "att-läsa-lista". Tack för tipset!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!