Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 februari 2011

Pompeji i ruiner

Om du läst rubriken "Pompeji i ruiner" på dagens inlägg kanske du har tänkt: Jamen, det är väl inte så konstigt, det är ju en ruinstad.

Visst, det är det, men samtidigt är det en stad som har funnits i nästan tvåtusen år, som grävts fram ur askan efter ett vulkanutbrott, som klarat sig från ännu ett vulkanutbrott, från andra världskrigets bombning och tvåtusen besökare i timmen, tills nu...

För nu håller ruinstaden på att "falla i ruiner". De förut bevarade byggnaderna börjar rasa samman på grund av dåligt skött underhåll, och kanske även på grund av att det inte finns någon kunnig inom den italienska regeringen som vet hur stadens unika byggnader ska bevaras. Det har gjorts stödarbeten lite här och där, vilket har påverkats regnvattnets vägar, som därefter underminerar tidigare stabila byggnader.

Nu senast är det Schola Armaturarum "Gladiatorernas hus" som har rasat ihop fullständigt och bara ligger där som en hög stenar.

Staden Pompeji grundades redan på 600-talet f.Kr. på den Italienska halvön. Den 24 augusti år 79 e.Kr. förstördes hela staden av ett utbrott från Vesuvius. Det sägs att under 24-25 augusti spydde vulkanen ut tre kubikkilometer pimpsten och aska. Dessutom täcktes Pompeji av giftiga gaser från vulkanen. Hela staden begravdes under ett tjockt lager av aska och pimpsten och försvann.

Staden upptäcktes åter 1594 då en kanal skulle anläggas för floden Sarnos väg ut till havet. Men utgrävningarna av själva staden tog dock inte fart förrän 1748.

Om det inte hade varit för att vulkanutbrottet begravde Pompeji och Herculaneum, hade vi inte fått den unika gåvan att kunna "resa tillbaka i tiden". För det är precis så det känns när man stiger in genom portarna till de båda antika städerna.

Endast 44 hektar av totalt 66 är utgrävda av Pompeji och jag önskar att jag någon gång kunde få vara med vid en utgrävning och hitta något unikt, något spännande, ett spår efter Theo och Ramona. Ja, jag vet det låter dumt, för de har ju bara funnits i min fantasi, men ändå...

Pompeji står sedan 1997 på Unescos världsarvslista.

Det gör ont i mig, när jag tänker på att våra barnbarn kanske aldrig får den unika möjligheten att se hur människor bodde år 79 e.Kr. Det kanske inte finns någonting kvar av staden när de är tillräckligt gamla för att resa dit.

Någonting måste göras för att bevara Pompeji, och det måste göras NU!

Här kan du läsa inlägget Pompeji i mitt hjärta, med många foton från staden.

Här kan du läsa inlägget Pompeji, Herculaneum, Vesuvius, med ytterligare foton och information.

Under den här länken kan du se en film över Vesuvius utbrott som förstörde Pompeji och Herculaneum.

Följ med mig till toppen av vulkanen Vesuvius i det här inlägget, som även tar dig med till Sorrento i Italien.

Vill du lära dig mer om Pompeji och Herculaneum på ett lätt sätt är böckerna Theos Pompeji och Tillbaka till Pompeji ett bra alternativ. De är späckade med fakta, har en gedigen faktadel och är så spännande att du inte kan sluta läsa (det är i alla fall vad tidigare läsare har sagt!).

Har du tänkt att "någon gång i ditt liv" resa till ruinstaden Pompeji, kanske det är dags att du gör det nu, innan staden verkligen läggs i ruiner...

Kramisar Kim

8 kommentarer:

  1. Det är verkligen synd att denna fantastiska kulturskatt inte underhålls. Det här borde vara en plats som människor kunde komma till under många tusen år framåt. Så kanske det inte blir?

    SvaraRadera
  2. Otroligt ändå att så mkt fanns bevarat under askan och att eftervärlden kunnat tagit del av det. Kan föreställa mig dina känslor. Själv har jag aldrig varit där.
    På Sardinien finns det en stad som kallas Sardiniens Pompeji - där har jag däremot varit, tyvärr var jag okoncentrerad då.
    Mina tankar går oxå till Efesos (varit där) och blev bedrövad över att 'de' tillåtit popkonserter på den forntida stora teatern så att den efteråt höll på att falla ihop. När jag var där (sent 1990-tal) hade Sting varit där. Teatern hade varit stängd o just öppnats för besökande igen.
    Synd att det inte finns förstånd alla gånger utan att det är pengarna som styr. Hoppas bara att pengarna gick till att bevara Efesos för eftervärlden.
    Det vore förfärligt om inte Pompeji kan bevaras. /Kram Ebba

    SvaraRadera
  3. Jag har varit där och det var helt fantastisk.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. När jag läste latin var historian det mest intressanta och speciellt detta med vulkanutbrottet och Heracleum och Pompeji! Vi fick sen en gammal serie från typ 80-talet om någons resa tid och utgrävningar. Jätteintressant!

    SvaraRadera
  5. Hej Monika
    Ja visst skulle det vara hemskt om allt är försvunnet i framtiden! Kram Kim

    Hej Ebba
    Åh, vad många spännande saker du berättade om, städer jag inte kände till. Måste ta reda på mer om det! Efesos känner jag till genom en av mina bloggvänner som har varit just på konsert där!
    Kram Kim

    Hej Anneli
    Tur att du hann dit innan det var förstört! Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Det låter jätteintressant. Vilken lycka för dig att ha fått specialstudera de här ämnena.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Börjar vara dags att göra resan till Pompeji nu då. Har fascinerats av staden länge men än så länge inte tagit mig dit...

    SvaraRadera
  7. Usch så hemskt! Jag visste inte att problemen var så akuta. Vår Linnéa har gjort projekt om Pompeji och vill åka dit, kanske bör vi komma till skott snart.

    SvaraRadera
  8. Hej ...med näsan i en bok..
    Åh då bör du åka. Staden är helt fantastisk och jag skulle kunna skriva många böcker bara om Pompeji.
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Ja försök att komma iväg så snart som möjligt. Välj en tid då det inte är så mycket folk. Vi var där i Maj och det var katastrof, för det verkade som om varenda skolklass i Italien var på skolresa till Pompeji. I juli var det lugnare, men då är det fruktansvärt varmt, men inte lika mycket turister... September är rätt bra också. Hoppas ni kommer iväg! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!