Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 19 juni 2011

Väva ihop berättelsen

Det är en konst att väva ihop fakta med fiction i en lagom blandning. Det gäller att det inte blir för faktabaserat och inte heller att jag flummar ut alltför mycket i fantasin när jag skriver mina historiska äventyrsböcker.

Som du säkert vet bygger jag upp mina historiska äventyrsböcker runt riktig historisk fakta och riktiga historiska personer. För att jag ska kunna beskriva historien med "mina" ögon, har jag Theo och Ramona som reser tillbaka i tiden och upplever allt som har hänt. De får bli mina ögon. De får ifrågasätta och vara oförstående, de får utforska och ta reda på, de får berätta de historiska händelserna för mina läsare OCH för mig!

Det kanske inte är alla som läst mina böcker som verkligen förstår att många av de personer jag berättar om i böckerna, faktiskt har levt på riktigt, en del av dem har sagt just de orden som jag skrivit ned i min bok.

Det är ett detektivarbete att leta rätt fakta, att hitta historiska personer att lyfta in i berättelsen, gärna någon som inte är så omskriven, inte så välkänd, men som förtjänar att få leva vidare i minnet hos eftervärlden.

När jag påbörjar min historiska äventyrsbok har jag läst MASSOR av faktaböcker och har redan en klar bild av vad jag vill att boken ska handla om. Kanske har jag hittat ett guldkorn som jag vill lyfta fram, vilket gör att jag måste leta upp ännu mer fakta för att guldkornet ska få sin rätta glans.

Därefter bygger jag upp själva berättelsen runtomkring händelsen, är mitt i händelsen, blir den historiska personen och lever personens liv. Det gäller att hålla spänningen vid liv, och tydligen har jag lyckats hittills, eftersom mina läsare sträckläser böckerna.

Men vet du, det bästa av allt är att jag själv älskar att skriva berättelsen, att få leva i det förflutna och ta del av allt som har hänt. Imorse vaknade jag med flera kapitel helt klara i huvudet. Men det fanns inte tid att skriva. Ändå skyndade jag mig upp till min skrivarlya och skrev av mig en del och skrev stolpar till resten, innan vi var tvungna att ge oss iväg.

Strax ska jag sätta mig ned och väva vidare på berättelsen om andra världskriget, om judeförföljelsen i Frankrike och om de allierades piloter som försöker ta sig tillbaka till England. Det är spännande, och bättre än att se på film, eller läsa någon annans bok. För även om det kräver en hel del arbete att skriva böckerna om Theo och Ramona, så är tjusningen just det: att det krävs detektivarbete. Det innebär också att jag kan dela med mig av massor av kunskaper till mina läsare. En del kunskaper kan jag inte väva in i själva berättelsen och då lägger jag den i slutet i en faktadel.

Mycket av den fakta jag läser in, delar jag med mig av till mina bloggläsare, under rubriken Intressant fakta. Kika in på sidan och läs lite av den fakta som kommer att vara med i mina nya böcker som kommer i augusti.

Nu ska jag gå och väva ihop slutet på andra boken om andra världskriget På flykt från andra världskrigets fasa. Jag lovar dig att när du väl får möjlighet att läsa boken i augusti, kommer du att fängslas av berättelsen, och förfasas, samtidigt som du kommer att lära dig otroligt mycket!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

2 kommentarer:

  1. Om jag fortfarande jobbat som lärare hade jag använt mig av dina böcker i undervisningen. De måste vara en guldgruva för lärare och elever. Just spännande böcker som baseras på riktiga historiska händelser är inte så vanliga för barn men viktiga eftersom de kan skapa ett sug efter mer information.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria
    Vad synd att du inte längre är lärare! Jo, det stämmer att många både lärare och elever uppskattar mina böcker. Får väldigt många brev från elever som tackar mig för att de har fått högsta betyg i skolan, efter att ha läst någon av mina böcker och sedan fått prov i det ämnet. Kul!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!