Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 24 juni 2011

Boken inom dig

"Många har en bok inom sig, en del har ett helt bibliotek."

De orden har länge suttit på min vägg i min skrivarlya. Jag har ett helt bibliotek inom mig, det känns som om orden aldrig kommer att ta slut.

Hur är det för dig? Har du en enda bok inom dig, eller har du fler?

Ett förlag vill hellre satsa på en författare som de vet har fler böcker att ge ut, därför är det inte helt fel att skriva flera böcker som du kan visa upp för förlaget. Det räcker att skicka in en av berättelserna, men bifoga en lista på "ditt bibliotek" = de andra böckerna du har skrivit.

Jag har sagt det förr, men jag känner att det behövs upprepas: Skriv från hjärtat, om något som berör dig, försök inte härma någon annan, hitta din egen stil och skriv till dig själv! Då blir boken bra.

När Harry Potter-böckerna slog igenom var det många som ville skriva böcker som liknade Harry Potter-böckerna. Nu är det många som vill skriva nya Twilightböcker. Men det går inte att efterapa, det gäller att komma på något nytt. Att hitta just DIN bok inom dig. Om du dessutom har ett helt bibliotek inom dig så är det ett stort plus.

Har du en bok inom dig, så vänta inte på att du ska få tid att skriva den. Sätt dig ned och skriv! Ta lite av tv-tiden och skriv. Bestäm dig för att skriva en timma varje regnig dag under sommaren, eller kanske bara en kvart. Det viktigaste är att du skriver den där boken som pockar på att få komma ut.

Lycka till med din bok!

Kramisar Kim

Här kan du läsa tidigare Skrivtipsinlägg:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag 
Bokomslag, från idé till färdig produkt 
När blir du författare?
Min källa till inspiration 

Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010

Att arbeta med flera böcker samtidigt 


Spökskrivare 
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker
Skrivarskolor Sommarkurser 2010
Skrivarkurser Sommaren 2011



 










Skrivprocess
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk 
Kött på benet

Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet 
Ge dig tid att stanna upp

Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar 
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut 

Det kom ett mail 
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops 

Att arbeta med ordspråk

Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga

Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker

När inspirationen flödar 
Sprudlande skrivarglädje 
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar

Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna

Skrivkramp? 
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje 
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva



Bygg upp din berättelse
Skrivandets alla små stunder
Skrivlängtan
Skrivklådan stillad...
Skrivar-endorfiner
När skrivandet känns som bäst
Vad ska jag berätta om?
Skriva för barn och ungdomar
Så många ord!
Steg för steg

Ord föder ord

Hur viktig är bokens titel och hur väljer du namn på boken?
Skicka din berättelse till ett bokförlag
Det händer något magiskt... 
Att ta kritik
Glöm inte backupen!!!
Skriva slutet först...
Fasta Gula lappar 
När fantasin tar över kan det bli så här...

Berättelsen färdig, fortsätt jobba!  

Skriv din berättelse genom någon annan / Spökskrivare
Hur gammal ska man vara för att bli författare?

Hjälp på vägen
En gång

Det är så många ord 
Första raden i berättelsen

Svar på många frågor 
Bli en ny Camilla Läckberg!


Vill du ha fler skrivtips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se 

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

9 kommentarer:

  1. Jag tycker du är fantastisk som delar med dig så helhjärtat! Jag har ett helt bibliotek inom mig och skriver så mycket jag kan för att få ur mig dem. Däremot är det ett väldigt spretigt bibliotek. Jag undrar om man ska hålla sig inom samma genre för att bli mer uppmärksammad? Eller kan det rent av vara bra att skriva brett?

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag är att du har ett helt bibliotek inom dig!
    Då behöver jag inte vara orolig att böckerna tar slut =)

    Kram

    SvaraRadera
  3. TUSEN TACK för alla dessa tips och uppmuntrande ord till alla som vill skriva! Ha en fantastiskt härlig sommar.

    SvaraRadera
  4. Jag blir alltid så inspirerad att skriva när jag kikar in i din blogg. Det är så roligt att du delar med dig av så mycket tips som du gör. Jag har än så länge ett ganska litet bibliotek inom mig, men det blir lite större allt eftersom.

    SvaraRadera
  5. Vilken skön tanke att ha ett helt bibliotek inom sig.
    I min tankevärd finns början till en halv hylla iallafall:-)
    Vid min senaste kontakt med ett förlag så passade jag på att presentera den bok jag nu håller på att skriva. Får se om det lönar sig.

    Kram Ebba

    SvaraRadera
  6. Hej Hanna
    Tack! Vad glad jag blir för dina ord! Ibland är det bra att skriva brett tills man hittat den stil man vill ha, eller så fortsätter man skriva brett. Jag skriver mängder av olika genrer och det fungerar bra!
    Kram Kim

    Hej Jessica
    Skrattar när jag läser din kommentar. Nej, du behöver inte oroa dig, det kommer MASSOR av böcker från Kimselius!
    Kram Kim

    Hej Eva-Marie
    Delar så gärna med mig av mina erfarenhet, och det är jättekul att du skriver och tackar. Tänker ha en underbar sommar, då jag ska "lata" mig genom att skriva en "hemlig" bok...
    Kram Kim

    Hej Mochride
    Välkommen till bloggen. Roligt att du kommenterar och berättar hur mycket bloggen inspirerar dig. Ja, biblioteket växer allteftersom man får mer livserfarenhet. Och det är jättekul! Lycka till med att bygga upp ditt bibliotek!
    Kram Kim

    Hej Ebba
    Underbart att du tänker framåt.
    Du gjorde helt rätt som berättade för förlaget att du hade ännu en bok på G. Håller tummarna!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag undrar om jag har några böcker inom mig. Jag vet inte.... vill tro det, men det känns mer som om jag bara har massa språk i mig, inte en bra historia. I så fall skulle jag nog skriva ned den. Har jag någon bok inom mig är det en kalasbok, för jag har hittat på så många ovanliga och roliga kalas för barnen då de växt upp.
    Har man ingen egen bok i sig är det ju TUR att man kan njuta av alla er andras fantastiska berättelser :) .

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Det tycker jag var en bra idé, att skriva en "Kalasbok"! Fundera lite mer över det!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!