Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 24 januari 2011

Skrivprocess: Steg för steg

Att skriva är otroligt inspirerande och roligt. Att dessutom få sin berättelse utgiven i en riktig bok med hårda pärmar, DET är helt fantastiskt!

När man ger ut sin bok på ett bokförlag behöver man bara tänka på att skriva en bra berättelse. Därefter sköter bokförlaget allt annat för dig.

Om man ger ut sin bok på eget förlag, då ska man sköta HELA biten:
Inspiration, skrivandet, göra boksidor, skicka till tryckeriet, lagra böcker, ta emot beställningar, sälja, packa, skicka, bokföra och hålla sig uppdaterad om allt som händer inom bok-, bokhandels- och tryckeribranschen så att man inte står där med lång näsa när tåget har gått. Innan man ens kommit så långt ska förlaget registreras, man ska skaffa ISBN-nr (födelsenummer) till boken osv.

Låter det jobbigt och krångligt? Det blir inte värre än man gör det.

Det man måste tänka på när man ger ut en bok på eget förlag är att boken inte säljer sig själv. Alltså räcker det inte med att ha skrivit och tryckt boken, man måste kontakta bokhandlarna också och få dem intresserade av boken...

Eftersom jag i hela mitt liv arbetat inom branschen på något sätt tycker jag att allt det här är kul. Jag har arbetat på tidningen Göteborgs-Posten, på reklambyrå och tryckeri, jag har gjort min praktiska yrkesorientering på bibliotek och jag har haft egen reklambyrå och fotosättningsfirma (bland annat gjort färdiga böcker åt Raben & Sjögren och Tidens förlag). Jag har arbetat i hela mitt liv med böcker i någon form.

Älskar att göra hela biten, eftersom jag från att ha fått mina böcker utgivna på ett stort förlag, sedan 2002 ger ut mina böcker på eget förlag.

Steg för steg:
Idé
Samla material
Läsa fakta / Skriva Gula lappar
Kontakta illustratör och ge en skiss på omslag
Skriva boken
Skriva baksidestexten
Fortsätta skriva färdigt boken
Resa på researchresa
Godkänna omslag
Skicka omslag och baksidestext till layoutaren som gör hela bokomslaget
Läsa korrektur
Bryta om boken (göra färdiga boksidor)
Välja ut bilder som ska vara i boken
Göra om fotona så att de passar för tryck
Lägga in fotona i boken
Välja ut ordspråk som ska in sist i boken
Skicka för korrekturläsning
Hämta in offerter på tryckning från olika tryckerier, bestämma vilket tryckeri som ska trycka boken
Kontakta bokhandelskedjorna
Boka annonser för nya boken
Läsa korrektur, ändra felen
Få korrekturen i retur från korrekturläsarna, ändra korrekturfelen
Läsa korrektur, ändra fel
Lämna korrektur till min man och samtidigt läsa korrektur själv
Läsa korrektur på omslaget, noga kontrollera ISBN-numret inne i boken och utanpå omslaget
Ändra korrekturfelen och läsa korrektur på boken igen, ett antal gånger innan jag är helt nöjd.
Skicka den färdiga ombrutna boken till layoutaren som skickar omslag och texten till tryckeriet.
Kontakta Lagerhotellet att ny bok är på ingång.
Gå omkring i spänd förväntan
Samtal från lagerhotellet om att boken kommit, slänga mig i bilen och åka till Lagerhotellet för att hämta hem böcker
Gå igenom alla förbeställningar
Fakturera, skriva följesedlar
Packa
Skicka böckerna
Kontakta enskilda bokhandlare och berätta att boken kommit, boka signeringar
Ge intervjuer i radio/tidning/tv.
Föreläsa
Medverka på mässor för att visa upp boken
Besvara beundrarbrev/mail
Blogga och berätta att en ny bok kommit ut

Allt det här arbetet är för en enda bok. Kanske har jag glömt något jobbsteg, för det är en hel del som ska göras. Dessutom har jag många bollar i luften samtidigt, genom att jag i stort sett alltid skriver på flera böcker samtidigt.

Låter det jobbigt? Det är det! Men det är också OTROLIGT ROLIGT! Älskar att se helheten och få arbeta med allt inom bokproduktionen. För då är det verkligen MIN bok, från början till slut.

Dags att gå och arbeta lite igen! Korrektur har gått iväg på Kimberlie - Främlingar. Nu är det På liv och död i andra världskrigets skugga som gäller någon dag, sedan ska jag läsa korrektur på Kimberlieboken och vänta på korrekturläsarnas kommentarer och så rullar det på...

Hoppas att du som läsare uppskattar allt arbete jag lägger ned på mina böcker och förresten... Det viktigaste är att jag blir nöjd och kan ställa ännu en bok i min egna bokhylla! I det ögonblicket känns allt arbete inte så betungande.

Kramisar Kim

11 kommentarer:

  1. Väldigt spännande och kul att läsa Kim! Ger du bara ut dina egna böcker på ditt förlag eller ger du ut andras böcker också?

    SvaraRadera
  2. Oj, oj - jag tror jag tar en fika istället:-)
    //Kram Ebba

    SvaraRadera
  3. Hej Ingrid
    Jag ger bara ut mina egna böcker på mitt förlag. Annars skulle jag aldrig hinna skriva några böcker alls. Däremot får jag många förfrågningar och manus, som jag tyvärr alltid måste tacka nej till. Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Hej Ebba
    Lät det så jobbigt? Fika måste man ta, mellan alla de där arbetspassen och hundpromenader och BL-passen. Eller hur? Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen kul att arbeta med "hela" biten av bokutgivningen. Jag blir mer och mer fast i den delen som inte är skrivandet. Vissa delar kanske inte är de allra roligaste (som t.ex. bokföring) men att se helheten är verkligen engagerande.
    Och att sedan stå där med den nya boken i handen är en fantastisk känsla!

    SvaraRadera
  6. Hej Monika
    Härligt att höra att du håller med mig om att helheten är rolig att jobba med. Ja, det är en alldeles speciell känsla att hålla sin alldeles egna bok i handen, nykommen från tryckeriet! Snart så får både du och jag en ny bok att sätta in i våra bokhyllor. Helt underbart! Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hur vet man vilka förlag som är seriösa och oseriösa när man ska trycka sin bok?
    Tack för hjälpen med tipsen!

    SvaraRadera
  8. Hej Kim!

    Jag fick mig en liten fundering när jag läste detta och undrar om du bara tjänar på en bok, eller behöver du lägga ut några av dina egna besparingar i denna processen?

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym
    Googla på förlaget och se vad som har skrivits om det. Vilka böcker de har gett ut och vilka författare. Känn efter om förlaget passar dig, det gäller att ni har en bra relation!
    Kram Kim

    Hej Anonym
    När jag tryckte upp den allra första boken togs alla pengarna från mina egna besparingar. Nuförtiden betalar boken sig själv, med allt vad det innebär.
    Det gäller att inte trycka upp för många böcker, för då ligger pengarna låsta i lager!
    Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Det är så kul att läsa dina inlägg! Jag kommer själv att släppa min bok under 2012 på ett litet förlag. Det är min andra bok, och jag vet hur tufft det är att nå ut med den. Exempelvis till bokhandlare. Du får gärna dela med dig av hur du lyckades med det!
    kram
    Karina

    SvaraRadera
  11. Hej Karina
    Härligt att höra, tack! Åh, vad spännande! Lycka till!
    Tror faktiskt jag har pratat om det i något av mina tidigare inlägg. Kika in under Kimselius Skrivtips, under MINA SIDOR, nästan högst upp till höger på den här sidan.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!