Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 6 september 2011

Stephen King Det mörka tornet

Stephen King har kallat Det mörka tornet för sitt livsverk. Han började skriva romansviten vid 19 års ålder, den första boken kom ut när han var 35 och den sjunde och sista delen gavs ut när han var 57.

Redan när böckerna kom ut första gången köpte jag dem. Då hette serien Det svarta tornet: Revolvermannen och Det svarta tornet: Följeslagarna.

Stephen King har inspirerats att skriva serien Det mörka tornet efter Robert Brownings dikt Junker Roland kom till det mörka tornet. Men har även inspirerats av Clint Eastwoods rollfigur Mannen utan namn som fått stå som förebild för huvudpersonen Roland i böckerna om Det mörka tornet.

Det mörka tornet: Revolvermannen

Roland av Gilead är den ende nu levande medlemmen av en gammal riddarorden kallad Revolvermännen. Han lever i en värld som påminner om gamla Vilda Västern men som nu håller på att slitas sönder av krafter från både människan och naturen. Han är en oförglömlig gestalt, en ensamvarg på resa mot gott och ont.
I en ödslig värld, som på ett skräckinjagande sätt speglar vår egen, förföljer Roland mannen i svart, möter en lockande kvinna, och blir vän med pojken Jake från New York. Rolands livsuppgift är att finna det mörka tornet, en mytomspunnen byggnad som sägs vara det som håller ihop universums alla världar.
 

I ett långt förord till den här boken uppmanar Stephen King läsaren att hålla ut och ta sig igenom den första boken, eftersom han lovar att de kommande böckerna blir betydligt bättre. Revolvermannen är en spännande historia, men språket är överdrivet och övertydligt. Jag lyssnade klart på boken och ville veta mer!

Det mörka tornet: De tre blir dragna

I den andra delen av sitt fascinerande epos återvänder Stephen King till Det mörka tornet. Revolvermannen Roland av Gilead har på ett mystiskt sätt klivit genom en
port i tidsväven som tar honom till 1980-talets Amerika, där han slår sig ihop med den provokative Eddie Dean och den modiga Odetta Holmes. En vild kamp har börjat där den undre världens ondska och utomvärldsliga fiender samverkar för att förhindra Rolands desperata jakt på Det mörka tornet. Genom att mästerligt väva samman mörka fantasier med kallhamrad realism, driver De tre blir dragna läsaren ständigt fram mot nästa kapitel.


Den här boken var betydligt bättre skriven och också mer spännande. Det gäller att ha fantasi för att hänga med!

Det mörka tornet: De öde landen
Roland, den ende kvarvarande Revolvermannen i en förödd värld, fortsätter sitt sökande efter Det mörka tornet, men han är inte längre ensam. Han har tränat upp Eddie och Susannah, som trädde in i Mellanvärlden från sina respektive tidsluckor i New York i De tre blir dragna, i revolvermännens uråldriga lärdomar. Men deras ka-tet är ännu inte komplett.
Någon mer måste dras från New York in i Mellanvärlden, någon som har varit där förut, en pojke som dött två gånger med ändå fortfarande lever. Ka-teten, de fyra som bundits samman av ödet, måste färdas långt i denna roman, och inte bara möta de giftiga öde landen och den ödelagda staden Lud som ligger bortom dem, men också ett ursinnigt tåg som kan vara deras enda möjlighet till flykt.


I och med tredje boken i serien var jag helt fast, ville läsa mer, eller rättare sagt lyssna, eftersom jag hade de här böckerna som ljudböcker. Lite frustrerande att parkera bilen och lämna den spännande boken, för att gå in och föreläsa, signera eller bara komma hem... Tur att jag hade många resor när jag lyssnade på Det mörka tornet!

Det mörka tornet: Magiker och glas
För att bereda väg för de avslutande delarna i sagan om Det mörka tornet innehåller den trollbindande fjärde delen i serien en specialintroduktion av författaren.
Roland och hans följeslagare har med knappa livet undflytt staden Lud och bordat Blaine, ett tåg som kommer att ta dem till Kansas, av alla ställen, där spökstaden Topeka har blivit avfolkad av en superinfluensa, och där, vid sidan av Motorväg 70, ett smaragdpalats förtrollande reser sig. Innan Roland och medlemmarna av hans ka-tet fortsätter sin resa längs Ljusets/Strålens stig (?), måste Roland berätta historien som definierar honom både som man och hjälte, en riddarhistoria för länge sedan om trolldom/magi och ondska, om den vackra och oförglömliga Susan Delgado, om the Big Coffin Hunters och Reah of the Coos, för sina färdkamrater. Och när hans berättelse är slut konfronterar Roland en man som går under många namn, en man som darcles and tincts och som kanske äger nyckeln till Det mörka tornet.


Den här boken ville jag aldrig skulle ta slut. Den handlade om Rolands liv som ung och jag tyckte väldigt mycket om hans både vänner och flickan han förälskade sig i, samtidigt som Roland och hans vänner fick kämpa för sina liv. Riktigt sorgligt att lägga ifrån sig den här boken. Eller Ljudboken rättare sagt!

Nu ville jag ha alla de andra böckerna i serien, men... De finns inte att få tag på längre. Några fanns som pocket, men det är alldeles för jobbigt att läsa så tjocka böcker som pocket, eftersom stilen är så otroligt liten i de böckerna. Bokbörsen blev lösningen på mitt problem och efter några veckor hade jag hela serien komplett. Nu blev det ju ett problem... För det var böcker, inte ljudböcker. Nu var jag tvungen att ta mig tid att läsa, för jag ville ju verkligen veta hur det gick för Roland och hans vänner!

Det mörka tornet: Vargarna i Calla
Roland Deschain och hans ka-tet är på väg i sydöstlig riktning genom Mellanvärldens skogar, det nästan tidlösa landskapet som verkar sträcka sig från den civilisationens undergång som utgjorde Rolands barndom till det blodröda kaos som verkar vara framtidens enda löfte.
I denna efterlängtade femte del i sagan, tar ka-tetens stig dem till utkanten av staden Calla Bryn Sturgis vid Mellanvärldens gränstrakter, i en lugn dal bebodd av bönder och ranchägare. Bortom staden reser sig Thunderclaps hukande mörker, som är källan till en fruktansvärd hemsökelse som sakta slukar samhällets själ. En av stadens invånare är Fader Callahan, en försupen präst, som likt Rolands följeslagare har passerat genom en av portalerna som leder både in och ut ur hans värld.
När Fader Callahan berättar den häpnadsväckande historien om sin skamfulla resa från Maine 1977, blir hans koppling till Det mörka tornet allt mer tydlig. Calla hotas av Thunderclaps vargar och deras obeskrivliga bestialitet. Att försöka slåss mot dem är att riskera allt, men detta är odds som revolvermännen är vana vid, och de kan ingjuta mod hos folket i Calla. Men deras revolvrar kommer inte att vara nog.


I Vargarna från Calla kliver Stephen King själv in i handlingen, genom att vissa av personerna vi möter i den här boken, har vi redan mött i tidigare böcker av Stephen King. En otroligt spännande bok!

Det mörka tornet: Sången som Susannah
Demonmodern Mia har bara ett enda mål i sikte: att ge liv åt sin son vid en förutbestämd plats på Manhattans East 60th Street. Hon har därför tagit Susannah Deans kropp i besittning och även, med hjälp av De tretton svarta, förflyttat Susannah till New York, sommaren 1999. En plats där Susannah känner sig fullkomligt ensam och vilse.
Fader Callahan, den 11-årige Jake Chambers och det talande husdjuret "Billy-Bumbler" Oy följer efter för att i tid kunna rädda Susannah och därmed även förhindra en händelse som skulle komma att förgöra Det mörka tornet.
Samtidigt befinner sig Roland tillsammans med Susannahs make Eddie i Maine, år 1977, där de letar efter bokhandlaren Calvin Tower som jagas av gangsterbossen Enrico Balazar och hans gäng. Och medan sökandet pågår korsas deras väg av en helt okänd författare som precis kommit ut med sin första bok. Hans namn är Stephen King ...
Den näst sista delen i Stephen Kings storslagna och originella epos ger läsaren ledtrådar för att lösa det märkliga mysteriet med Det mörka tornet. Det är en fartfylld, spännande berättelse som bjuder på två oförglömliga upplösningar, vilka bäddar för den slutgiltiga finalen i den avslutande boken.


Ånej, nu är det snart slut, tänkte jag när jag läst Sången om Susannah. Hur ska jag klara mig utan Billy-Bumlaren Oy och den modige pojken Jake? Ville vänta med att börja läsa sista delen, men det gick bara inte. Nu hade Stephen King verkligen tagit ett steg in i handlingen och var med som fysisk person i boken. Allt som hände var författarens fel, enligt huvudpersonerna i boken...

Det mörka tornet: Det mörka tornet
Rolands ka-tet förblir densamma trots alla färder genom tid och rum. Susannah-Mia befinner sig nu i en förlossningssal - som egentligen är en skräckkammare - i Thunderclamp's Fedic. Jake, Fader Callahan och "Billy-Bumbler" Oy har klivit in i restaurangen på Lex 61 med dragna vapen, ovetandes om hur många och hur farliga deras motståndare är. Roland och Eddie är i Maine men försöker desperat ta sig tillbaka till de andra, framförallt till Susannah, samtidigt som de inser att den värld de måste fly från är den enda som betyder något.
Alla goda saker har ett slut - så även berättelsen om Det mörka tornet. I denna avslutande del knyts alla trådar ihop och läsarna får äntligen veta hur det går för Roland och hans följeslagare i deras oförtrutna sökande. Och som alltid har Stephen King sparat det bästa till sist!
Pressröster om Det mörka tornet:
"King när han är som bäst."  - Mail on Sunday
"Med avslutningen av denna berättelse har King verkligen nått toppen inom sitt område." - Publishers Weekly (starred review)
"Man får känslan att det här storslagna eposet betyder väldigt mycket för King; att han berättar den för att han helt enkelt måste. [...] Han lägger ner hela sin själ i Det mörka tornet."  - San Francisco Chronicle


Ja, då var den slut, hela serien om Det mörka tornet. Jag lägger ifrån mig den sjunde boken med en förståelse för mina läsare, som ibland klandrar mig för vissa saker som jag har låtit mina huvudpersoner utstå i mina böcker. Men jag har också en stor saknad inom mig, efter att ha följt Roland och hans vänner under nästan ett halvår, efter att ha "stulit tid" till att läsa, när jag egentligen borde ha gjort något helt annat, som t.ex. skriva på min egen bok...

Jag är glad att jag inte började läsa serien när jag bara hade de två första böckerna, som då hette Det Svarta tornet. Om jag hade startat då hade jag nog aldrig fortsatt läsa hela serien, eftersom det inte fanns några fler böcker. Minns nu med ett leende på läpparna, hur Stephen King berättar att han fick ett brev från en kvinna som var döende i cancer, hon bad honom berätta hur serien Det Mörka tornet slutade, om Roland någonsin fann tornet? Hon sa att hon inte kunde dö förrän hon hade fått visshet! Då har man lyckats som författare, att helt fånga läsarna så som Stephen King har gjort i den här serien, som spänner över så många år av hans författarskap.

Vill du låta dig helt uppslukas av en annan värld är detta böcker som jag varmt rekommenderar, även om den första boken inte är så lätt att ta sig igenom. Men jag lovar, du får en oförglömlig resa i fantasin till världar du aldrig hade kunnat ana fanns där!


Här kan du läsa mitt tidigare inlägg om Stephen King och hans böcker. Här berättar jag om hur jag stötte på hans namn första gången och vilka som är mina favoritböcker.

Här hittar du fler av mina boktips.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. jag som är ett sådant Stephen King fan har inte läst den här serien, pinsamt:) Måste rättas till!

    SvaraRadera
  2. Jag blev riktigt ledsen när jag läst ut den sista boken. Det kändes bara tomt och trist. Bara man håller ut genom den första boken så får man en läsupplevelse utöver det vanliga.

    SvaraRadera
  3. Hej Med näsan i en bok
    Inget att skämmas för, nu vet du att det väntar riktigt mysiga böcker på dig!
    Kram Kim

    Hej Monika
    Kände precis på samma sätt. Ville verkligen inte att den skulle sluta så! Bra att du tycker som jag angående första boken!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. @med näsan i en bok: Nu blir jag avundsjuk. Du har allt detta underbara framför dig :) Men kom ihåg, håll ut genom den första boken, det blir bättre.

    SvaraRadera
  5. Jag tror faktiskt inte att jag har läst något av King. De verkar spännande så jag kanske ska läsa dem.

    SvaraRadera
  6. Hej Monika
    Instämmer! :-)
    Kram Kim

    Hej Mochride
    Ja om du tycker om fantasy är det här perfekta böcker, om du bara tar dig igenom första boken!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag gillar verkligen King! Har alltid gjort och har läste massvis av hans böcker... :)

    SvaraRadera
  8. Hej Trillingnöten
    Detsamma! Samlar på hans böcker och tror nog jag har varenda bok han har skrivit!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!