Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 10 september 2011

Boktips: Sockerdöden av Unni Lindell

Den här boken var något av en överraskning. Har aldrig läst något av författaren tidigare och blev nöjd med vad jag hörde. Ja, som vanligt har jag lyssnat på en ljudbok. Höll nästan på att bli lite schizofren när jag lyssnade på den här boken i bilen, eftersom jag samtidigt lyssnade på Jo Nesbos Pansarhjärta (som jag snart kommer att berätta mer om) i min MP-3-spelare. Är mycket van vid att ha flera böcker på gång, men inte där handlingen utspelar sig på samma plats, som de gjorde i Sockerdöden och Pansarhjärta...


Jag måste få prata med dig, Martin. Nu ska jag berätta det allra värsta.
Sexton år har gått sedan Kari Helene hittade sin lillebror liggande livlös på golvet. Tragedin avskrevs då som plötslig spädbarnsdöd. Nu får en vardaglig händelse Kari Helene att plötsligt minnas något helt annat. Något hon förträngt.
Polischefen Martin Egge är en gammal vän till familjen och den enda Kari Helene vågar avslöja allt för. Men kvällen före deras avtalade möte blir Martin påkörd av en bil och kort därefter dör han på sjukhuset.
Oslopolisens våldsrotel får därmed ett ovanligt krävande och uppmärksammat mordfall på sitt bord. Men inspektör Marian Dahle drabbas även personligen. Om det kommer fram hur nära hon och Martin stod varandra riskerar hon att flyttas bort från utredningen. I sin sorg sätter hon den egna karriären på spel, och lojaliteten till kriminalkommissarie Cato Isaksen och hela polisteamet på hårda prov.
Sockerdöden är en komplex och intelligent sammanflätad kriminalroman där en enda händelse utlöser en spiral av våldsamheter som eskalerar i en dramatisk upplösning. I hemlandet Norge klättrade boken snabbt upp till förstaplatsen på bästsäljarlistan.
Unni Lindell har etablerat sig som en av Nordens mest framgångsrika kriminalförfattare och har vunnit flera stora litteraturpriser. Böckerna om kriminalkommissarie Cato Isaksen har översatts till arton språk och även blivit en populär tv-serie.


Den här boken tyckte jag om. Den var annorlunda och fängslande och jag ville bara fortsätta köra för att få se hur det skulle gå.

Kan varmt rekommendera boken!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. Jag har läst nästan hela serien av Unni Lindell och har bara Mörkermannen och Sockerdöden kvar. Egentligen är det beundransvärt att jag tagit mig igenom de sex först (jag köpte alla på en gång), för jag har inte varit överförtjust. Du ger mig hopp :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Monika
    Vad tråkigt att du inte tycker så mycket om hennes böcker. Jag hade hoppats på att jag hade hittat en ny favoritförfattare. Men jag tror ändå jag ska ta och lyssna på ännu en bok om henne...
    Härligt att mitt boktips gav dig lite förväntningar inför läsandet av Sockerdöden.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Huu - vilken titel, tänker på mig själv som har haft en lååång period med sockersug, som jag tilfredställer varje dag.

    Ska tänka på den boken om jag känner mig sugen på den genren.

    Alltid roligt att höra om böcker som andra gillar:-)

    Kram Ebba

    SvaraRadera
  4. Hej Ebba
    Ja, det var av den anledningen jag köpte den här ljudboken, sockersug. Men det är inte den sortens "Sockerdöd" som det menas i boken. Vill inte avslöja mer...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Den verkar spännande. Jag tror att jag ska lägga den till min att-läsa-lista :)

    SvaraRadera
  6. Hej Mochride
    Ska bli spännande att höra vad du tycker om Sockerdöden!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst något av henne, men har hört flera som tycker hon är bra. Intressant att ni ovan hade blandade erfarenheter.

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Javisst är det kul att vi har olika åsikter om samma bok!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!