Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 16 oktober 2011

Boktips: Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. Suveränt bra!

Den här boken laddade jag hem som gratisbok, efter ett erbjudande jag fick på bokmässan. Det var ingen bok jag skulle ha valt direkt, men det fanns inte så många titlar att välja på, så det blev Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand...

Och jag säger bara det... Alla talar om Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, men ingen talar om Delhis vackraste händer som är mycket bättre. Den här boken är minst lika rolig och bjuder på en resa till Indien, där man som läsare får träffa många underbara människoöden, men också ta del av fattigdom och mycket annat som hör Indien till. Allt med en portion humor. Det här är en bok som fick mig att gå längre promenader än planerat, att städa med glädje eftersom jag njöt av att lyssna på boken i min MP4-spelare.

I Delhis vackraste händer skildrar Mikael Bergstrand med en stor portion humor en svensk medelålders mans möte med det myllrande och annorlunda livet i Indien. Och hans möte med den oväntade kärleken där han minst anade att den fanns.
När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia som lämnade honom för åtta år, fyra månader och tre dagar sedan.
Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till jobbet på informationsföretaget som gör gatukontorets hemsida undrar han om livet kan bli mycket värre.
Det kan det. Man kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad och indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år om han får säga det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi, där han bland annat träffar den vackra skönhetssalongsföreståndarinnan Preeti och blir blixtförälskad i henne. Det finns bara två problem: 1. Hon är gift. 2. Med en mäktig industrimagnat.
Delhis vackraste händer
är en lika rolig som drabbande bok om hur det överrumplande mötet med Indien tvingar en bitter medelålders man att omvärdera både sig själv och sin syn på andra. 


Vill du ha något helt annat än deckare, kan jag varmt rekommendera dig den här kärleksfulla skildringen av Indien. En bok jag önskar att jag hade kvar att läsa... Om jag skulle dela ut poäng på den här boken så är det en tiopoängare av tio möjliga! Tycker du om Hundraåringen ska du absolut läsa den här boken!!!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. Kul! Tack så mycket för tipset - den ska jag absolut läsa! Ska nog försöka få den med hit ifrån Sverige snarast möjligt!!

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips! Några svenskor här ska starta en bokklubb och de tänker börja med Hundraåringen. (Jag har inte bestämt mig för om jag hinner vara med i klubben eller ej.) Ska tipsa dem om denna boken som ett framtida alternativ.

    SvaraRadera
  3. Hej Marina
    Kan du inte ladda ned den från nätet? Det har jag gjort som MP3-bok.
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Dehlis vackraste händer är bättre än hundraåringen, det tycker i alla fall jag. Ska bli spännande att höra vad andra tycker!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Låter lovande! Håller med dig om att det blir spännande att höra fler recensioner, du var nog rätt tidig med att läsa den. Kram härifrån med.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med...en underbar må bra bok...läs den:)

    SvaraRadera
  6. Hej Louise
    Härligt att höra att du instämmer i min åsikt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Håller med om att det var en bra bok, och den påminner något om 100-åringen, men kanske mer om Hallonbåtsflyktingen?
    /Den lilla boklådan
    denlillabokladan.wordpress.com

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym
    Har inte läst Hallonbåtsflyktingen så jag vet faktiskt inte om den liknar den. Men tack för tipset!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!