Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 21 oktober 2011

Kerstin Ekman, en otrolig författare

På bokmässan i Göteborg 2011 kom Kerstin Ekman till mig i min monter och hälsade på. Något som var en stor ära för mig. Hon kikade nyfiket på mina böcker och jag fick berätta lite om dem. Det var så mycket jag ville säga och fråga henne, men det blev ungefär detsamma som mina fans säger till mig: "Jag älskar dina böcker!"
Här är Kerstin Ekman och jag utanför min monter B09:20
på Bokmässan i Göteborg 2011

När mina unga medhjälpare i montern undrade vem Kerstin Ekman var, förklarade jag att hon "har varit känd, är känd och kommer alltid att vara känd för att hon är en sådan otrolig författare".

Kerstin Ekman föddes i Risinge i Östergötland 1933 och hette då Kerstin Lillemor Hjort.

1959 debuterade hon som deckarförfattare och hennes debutroman var 30 meter mord. Tänk då var jag bara fem år...

Efter debuten skrev hon både deckare och filmmanus. På 1970-talet påbörjade hon sin stora romansvit Kvinnorna och staden. Namnet på böckerna i serien är Häxringarna, Springkällan, Änglahuset och En stad av ljus. Älskar de här böckerna, eftersom de skildrar om hur en stad växer fram i industrialiseringens Sverige, men det är inte männens värld man får följa, utan kvinnornas och barnens.

1978 valdes Kerstin Ekman in i Svenska Akademin. Hon lämnade den under stor uppståndelse 1989 i samband med Salman Rushdie-affären. Hon är ledamot av Samfundet De Nio.

Hennes rika berättarkonst, som ofta tar avstamp i det vardagliga, har gjort henne till en av våra mest lästa svenska 1900-talsförfattare och hon har erhållit ett flertal stora litterära priser, som Augustpriset 1993 och 2003 samt Pilotpriset 1995.

Här kan du läsa mer om de böcker Kerstin Ekman har skrivit, vilka som blivit film, om alla de utmärkelser och priser hon har fått.


Jag tycker väldigt mycket om trilogin Vargskinnet, som utspelar sig i Jämtland. Titlarna i den serien är Guds barmhärtighet, Sista rompan och Skraplotter.

Har du ännu inte upptäckt Kerstins Ekmans böcker tycker jag att du ska ta och läsa någon av dem, varför inte den nya boken som nyligen kommit ut: Grand Final i skojarbranschen?

När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
 
Den tänker i alla fall jag läsa!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

7 kommentarer:

  1. Vad gullig du är! Det klart att Kerstin också var imponerad av ditt stora utbud av böcker! Det är jag helt säker på, hon om någon vet vad som krävs.
    Visst är hon en av våra absolut största kvinnliga nu levande författare, men jag måste erkänna att jag nog inte läst något av henne... Mamma har dock läst mycket av henne och brukar ibland läsa något bra högt ur böckerna för oss :) .

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Tack för dina fina ord.
    Åh, då har du många underbara böcker framför dig! Din mamma kan säkert rekommendera någon av sina favoriter!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Den vill jag också läsa Kim! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Monika
    Ska bli kul att se vem av oss som läser den först...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag minns att mamma var väldigt förtjust i den där "Hunden"...

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    "Hunden" är jättebra, håller med din mamma!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Ok, vad bra! Du har läst så mycket!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!