Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 22 oktober 2011

Boktips: Rivieraruffel av Bo Wiberg

Den här boken tyckte jag om direkt. Den är skrivet med ett härligt flyt, rakt och enkelt språk, bra miljöskildringar och är mycket spännande.


Beskrivning:
Hans Wrede skapar tillgångar ur luft. Han säljer andras bostäder och tar hem pengarna. Franska Rivieran är perfekt för hans typ av verksamhet.
Men när han träffar en ung kvinnlig journalist under besvärande omständigheter, låter han sitt inte fullt så kallhamrade hjärta bevekas och är plötsligt indragen i en jakt på svindlade miljarder, en jakt som inte alls var vad han hade tänkt sig.
Det är ofrånkomligt att han hamnar i konflikt med både korsikansk och rysk maffia. Killar som mer än gärna sätter en kula mellan ögonen på en svensk skojare med attitydproblem.
Wrede och hans sällskap, den farligt sköna Karin Smeds, står inför en omtumlande resa.
Innan den är slut har de stiftat bekantskap inte bara med bovar och banditer utan också med den franska säkerhetspolisen, en brittisk agent och en inte helt obetydlig kaja.
Detta är en rapp, oväntad och underhållande thriller där förräderi, mord och diaboliska intriger kantar huvudpersonernas väg i ett allt mer stegrande tempo.
"Detta en skälmroman, full av gott humör. Lite Snobbar som jobbar om ni förstår vad jag menar. För även om boken är full av våldsamheter och action, så blir det liksom aldrig på riktigt. Men det blir väldigt trevligt." DAST Magazine

Precis samma känsla hade jag när jag läste boken, som om det var taget ur Snobbar som Jobbar, med Roger Moore och Tony Curtis. Om man kan säga att en bok är "trevlig", så är det just vad denna är, trots blod, mord, skjutande och biljakter. Ser med nöje fram emot nästa bok av författaren.

Det här är en bok du kommer att njuta av, även om du inte gillar deckare. Dessutom får du en fantastisk miljöskildring av just Rivieran!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. Skoj! Jag gillade också Rivieraruffel och tycker precis som du att den var trevlig!

    SvaraRadera
  2. Ett jättetack till dig Kim. Det värmer ända ner i hjärtrötterna. Det är för att läsarna skall känna som du som jag skriver.

    Bosse W

    SvaraRadera
  3. Hej Kerstin
    Kul att få höra någon annans åsikt också. Hoppas att du, som jag, längtar efter att få läsa nästa bok av författaren.
    Kram Kim

    Hej Bosse
    Du är värd vartenda ord jag har skrivit. Längtar verkligen efter att läsa din nästa bok.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Hej Kim,

    Absolut, kommer köpa En alltför slutgiltig lösning som e-bok endera dagen!

    Trevlig kväll

    Kristina

    SvaraRadera
  5. Hej Kristina
    Det tänker jag också göra så fort jag kommer hem från min nuvarande resa.
    Detsamma!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. På tal om intressanta framsidor...
    Tack för bra boktips!

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid
    Vet du vad som är bra med den här boken... Det är att du kan ladda ned den som e-bok och läsa den även nu när du är utomlands!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!